Psycholoog Rolf Zwaan betrokken bij initiatief voor meer transparantie in de wetenschap

Psycholoog Rolf Zwaan betrokken bij initiatief voor meer

Psycholoog prof.dr. Rolf Zwaan van de Erasmus Universiteit Rotterdam is betrokken bij het internationale Peer-Reviewers Openness Initiative (PRO). PRO is bedoeld om het wetenschappelijk onderzoek transparanter te maken. Het artikel  The Peer Reviewers’ Openness Initiative: Incentivising Open Research Practices through Peer Review, waarin het initatief wordt gelanceerd, is kort geleden gepubliceerd in Royal Society Open Science.

Wetenschap is volgens de initiatiefnemers idealiter een open en transparant proces, maar de realiteit blijkt vaak verre van ideaal. Data en materialen zijn vaak niet beschikbaar voor andere wetenschappers of het publiek. Dit maakt herhaling en verificatie van het onderzoek moeilijk of zelfs onmogelijk. De meeste voorstellen om dit gebrek aan openheid aan te pakken richten zich op beleidsveranderingen in de onderzoekswereld. Vanuit de praktijk wordt nu met Peer-Reviewers Openness Initiative een alternatief aangedragen dat zich richt op de reviewers van wetenschappelijke tijdschriften.

De initiatiefnemers roepen in het artikel reviewers op per 2017 geen manuscripten meer te reviewen waarin de data en materialen niet openbaar zijn of waar de auteurs niet kunnen beargumenteren waarom er geen openbaarheid verschaft kan worden. Omdat de wetenschap afhankelijk is van reviewers, hebben reviewers de sleutel in handen om wetenschap openbaar te maken. PRO bundelt de krachten van reviewers.

prof.dr. Rolf Zwaan | Faculteit der Sociale Wetenschappen | zwaan@fsw.eur.nl