Recht op Opera: studenten in de huid van Cecilia Bartoli

Opera’s zitten vol juridische componenten. In Don Giovanni of Carmen wordt een moord gepleegd, in Figaro wordt getrouwd. In het project 'Recht op Opera' wordt een eigentijdse cross-over gemaakt van specifieke thema’s en casus uit het recht naar werken uit de wereld van opera. Binnenkort gaan studenten van de Erasmus School of Law ermee aan de slag. 'Recht op Opera' wordt gemaakt door het Hofpleintheater Rotterdam en het Erasmus Honours Law College van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Met het project ‘Recht op Opera’ wordt een nieuw soort theatervorm gepresenteerd waarin studie, recht, (persoonlijke) ontwikkeling en theater op een natuurlijke wijze samen komen. In de interactieve cross-over voorstelling speelt het publiek uiteindelijk 'de hoofdrol' en transformeren de 'hoofdrolspelers' op het toneel van spelers naar toehoorders om vervolgens een gezamenlijk doel te halen, 'de uitspraak', elkaar aan te vullen, te inspireren, en te ondersteunen tijdens 'het pleidooi'.
Bij ‘Recht op Opera’ spelen zowel de toeschouwers in de zaal als de spelers op de vloer telkens ongemerkt verschillende rollen.  Het project wordt mogelijk gemaakt door mr. dr. Emese von Bóné, Carla van Driel van het Hofpleintheater Rotterdam en studenten van het Erasmus Honours Law College.

Verbinding universiteit met kunst
De samenwerking tussen ESL en Hofpleintheater sluit nauw aan bij de visie van de rector prof.dr. Huib Pols en dr. Liesbeth Noordegraaf-Eelens (EUC), kortgeleden uitgesproken in de Rotterdam bijlage van het NRC Handelsblad (05.06.2015) naar aanleiding van de Rotterdam Lezing 2015 over de verbindende waarde van kunst voor Rotterdam en rol van de universiteit daarin.

Team Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 2135 E Marjolein.Kooistra@eur.nl