Rotterdam Lezing 2015: Weg met het publiek

Niet het aantal mensen dat in de zaal zit, maar publieke waarden moeten het uitgangspunt zijn in de discussie over de maatschappelijke waarde van kunst, cultuur en geesteswetenschappen. In de Rotterdam Lezing 2015 gaat econoom en filosoof dr. Liesbeth Noordegraaf-Eelens van de Erasmus Universiteit Rotterdam in op de verbindende waarde van kunst voor Rotterdam. De dertiende editie van de Rotterdam Lezing vindt plaats op maandag 1 juni 2015 in de De Hofpoort te Rotterdam. Als co-referenten treden o.a. Doro Siepel (directeur Theater Zuidplein) en Yoeri Meessen (Witte de With) op.

Het lijkt steeds lastiger om duidelijk te maken waarom mensen naar het theater, musea of concerten zouden moeten gaan. In beleidsstukken steken termen als ‘vraag en aanbod’ en ‘het publiek’ steeds de kop op. De vraag die blijft terugkeren is dan waarom dat publiek dan niet op de plaats is waar het zou moeten zijn, namelijk in het theater, het museum of bij het concert.

Uitgangspunt
In aanwezigheid van de rector magnificus prof.dr. Huibert Pols en wethouder Adriaan Visser (Financiën, Binnenstad, Cultuur en Sport) gaat econoom en filosoof dr. Liesbeth Noordegraaf-Eelens op zoek naar de publieke waarden die volgens haar het uitgangspunt moeten zijn in de discussie over de maatschappelijke waarde van kunst, cultuur en geesteswetenschappen. Nu ligt de nadruk op kwantiteit: als de vraag niet groot is, dan is dat reden om te twijfelen aan het aanbod. Noordegraaf-Eelens waarschuwt juist dat door die focus op ‘het publiek’ de waarden die bij kunstuitingen worden gecreëerd al snel het onderspit delven.

Niet ‘publiek’, maar publieke waarden moeten het uitgangspunt zijn voor de discussie over de waarde van kunst, cultuur en geesteswetenschappen. Ze pleit voor verbindingen waarin gedeelde waarden van de academie en de kunst centraal staan. Dat moet worden meegenomen: een andere betekenis van ‘weg met het publiek’ dus.

In haar lezing legt Noordegraaf-Eelens onder andere de verbinding tussen de Rotterdamse kunstsector en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze daagt zowel de kunst- en cultuursector als de academie uit om ondernemend hand in hand, de grenzen op te zoeken, erover heen te gaan en verbindingen te leggen.

Co-referenten zijn Doro Siepel (directeur Theater Zuidplein) en Yoeri Meessen (Witte de With).

Over dr. Liesbeth Noordegraaf-Eelens
Dr. Liesbeth Noordegraaf-Eelens (1973) is econoom en filosoof. Ze is universitair hoofdocent en programmaleider Humanities en Economics & Business van de Erasmus University College (EUC). Als onderzoeker is zij eveneens verbonden aan het Erasmus School of Economics en aan het Erasmus Institute for Public Knowledge. Waarden vormen een aanknopingspunt voor veel van haar onderzoek. Onderwijs is volgens haar de manier om deze waarden vorm te geven en te verkennen. Vanuit het Erasmus University College ontwikkelt zij verschillende onderwijsprogramma's, zowel met de kunst- en cultuursector als met het bedrijfsleven.

Over de Rotterdam Lezing
De Rotterdam Lezing is sinds 2003 een jaarlijks programma van de Erasmus Universiteit Rotterdam dat wordt aangeboden aan de stad Rotterdam. Met altijd een scherp oog voor de meest actuele uitdagingen, als bijdrage aan de grootstedelijke ontwikkelingen. I.s.m. SG Erasmus, Erasmus Magazine en mede mogelijk gemaakt door Erasmus Trustfonds Zie ook: www.rotterdamlezing.nl

Toegang gratis | reserveren aanbevolen - beperkt aantalplaatsen beschikbaar via www.rotterdamlezing.nl

Marjolein Kooistra, mediarelaties Rotterdam Lezing, T 010 408 2135, E kooistra@smc.eur.nl