In Rotterdam slaapt niemand op straat

In Rotterdam slaapt niemand op straat, maar wat gebeurt er dan wel met de Syrische vluchtelingen?  Prof.dr. Richard Staring neemt ons in de veertiende Rotterdam Lezing ‘In Rotterdam slaapt niemand op straat: Over de komst en opvang van Syriërs en andere vluchtelingen’  op donderdag 26 mei 2016 mee vanuit Turkije naar de opvang van de Syrische vluchtelingen in Rotterdam. Hij bespreekt waarom sommigen wel naar Europa en Nederland vertrekken en anderen niet. En is de opvang in Rotterdam voldoende toegerust? De Rotterdam Lezing 2016 vindt plaats in De Pauluskerk in Rotterdam.

Staring neemt de aanwezigen vanuit de Woudestein Campus van de Erasmus Universiteit Rotterdam, waar in september 2015 ruim tweehonderd Syrische vluchtelingen zijn opgevangen, naar Turkije. In Istanbul en Turkije worden momenteel bijna 3 miljoen gevluchte Syriërs opgevangen. Waarom blijft een deel van de Syriërs in Turkije en riskeren anderen hun leven op weg naar Europa? Hoe wordt de mobiliteit van de Syriërs beïnvloed door het beleid van de Europese Unie en Turkije en wat is de zin en onzin van hard optreden tegen mensensmokkelaars aan de grenzen van de Europese Unie?

Opvang in Rotterdam
Volgens Staring zal merendeel van nieuwkomers in Nederland en Rotterdam asiel aanvragen en als vluchteling blijven, en zullen anderen in de illegaliteit belanden. Wat gebeurt er met de vluchtelingen die in de illegaliteit verblijven? Is de huidige opvang en noodopvang met de bed-bad-brood regeling voldoende toegerust om deze afgewezen asielzoekers op te vangen? Hoe om te gaan met de komst en integratie van vluchtelingen en de hiermee samenhangende maatschappelijke onrust?

Discussie
In aanwezigheid van de decaan Erasmus School of Law prof.dr.mr.Suzan Stoter en wethouder Hugo de Jonge (Onderwijs, Jeugd en Zorg) gaat Staring onder leiding van Naeeda Aurangzeb na afloop van de lezing in discussie met Ds. Dick Couvée, directeur Pauluskerk, Roelof Prins, directeur Stichting De Verre Bergen en de zaal.

Over prof.dr. Richard Staring

Prof.dr. Richard Staring is criminoloog en antropoloog . Hij is bijzonder hoogleraar Mobiliteit, Toezicht en Criminaliteit in de Erasmus School of Law. Zijn onderzoek richt zich vooral op irreguliere migratie en migratie gerelateerde criminaliteit als mensensmokkel en mensenhandel. Hij was het afgelopen half jaar als gastonderzoeker verbonden aan het Nederlands Instituut in Turkije en Koc University in Istanbul.

Over de Rotterdam Lezing
De Rotterdam Lezing is sinds 2003 een jaarlijks programma van de Erasmus Universiteit Rotterdam dat wordt aangeboden aan de stad Rotterdam. Met altijd een scherp oog voor de meest actuele uitdagingen, als bijdrage aan de grootstedelijke ontwikkelingen. I.s.m. SG Erasmus, Erasmus Magazine en mede mogelijk gemaakt door Erasmus Trustfonds.

Rotterdam viert dit jaar 75 jaar wederopbouw. De Rotterdam Lezing 2016 is een van de bijdragen van de Erasmus Universiteit aan de manifestatie ‘Rotterdam viert de Stad’.

Marjolein Kooistra, T (010) 408 2135, marjolein.kooistra@eur.nl