Samen leren, samen inspireren

Student teachers having a conversation on campus

‘Werken als student-docent voor het Academisch Outreach Programma is een goede manier om iets te kunnen betekenen voor kinderen en jongeren in Rotterdam. Zij leren niet alleen van mij, maar ik leer ook heel veel van hen! Ik heb super veel bewondering voor het doorzettings- en aanpassingsvermogen die zij tijdens de lessen laten zien.’ - Sofia, student-docent voor het Academisch Outreach Programma.

Het Academisch Outreach Programma ‘Onze Toekomst Verbinden’ werd in de zomer van 2020 opgericht door de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) om bij te dragen aan gelijke kansen in het onderwijs voor kinderen en jongeren in Rotterdam. In het programma wordt nauw samengewerkt met Rotterdamse basisscholen, middelbare scholen en maatschappelijke organisaties in de stad.

De activiteiten en events van het Academisch Outreach Programma worden uitgevoerd door studenten van de EUR, door student-docenten. Deze studenten worden specifiek geselecteerd en uitgebreid getraind voor hun werk in de stad en op de campus van de EUR. Op 16 mei kwamen de student-docenten bij elkaar om samen met projectleider scholen Lisenne Giel en onderwijskundige Marianne den Hertog te reflecteren op het afgelopen schooljaar waarin zij voor het eerst werden ingezet.

Indrukwekkende resultaten

De dag begon met een terugblik op de mooie behaalde resultaten. De groep van inmiddels 34 student-docenten heeft in het afgelopen schooljaar met 10 partnerscholen en 6 maatschappelijke partners samengewerkt. In deze nauwe samenwerkingen hebben zij 10 verschillende outreach programma’s gedraaid en meer dan 2000 kinderen en jongeren bereikt. Na deze mooie terugblik werd er met behulp van interactieve werkvormen gereflecteerd op de ontwikkeling die de student-docenten hebben meegemaakt in hun onderwijsvaardigheden en hun rol als rolmodel. Omdat de ervaringen en meningen van de student-docenten zeer waardevol zijn voor het ontwikkelproces van de programma’s werd hier ruim tijd voor vrij gemaakt.

Na een succesvolle dag gevuld met veel reflectie werd de dag afgesloten met een potje Jeu de Boules bij Mooie Boules en heerlijke hapjes. Het team van het Academisch Outreach Programma is heel blij om deze getalenteerde student-docenten aan boord te hebben voor het programma en kijkt uit naar de geweldige prestaties voor het komende schooljaar!