Science fiction en de toekomst in eerste CHIFTalk

Voor iedereen geïnteresseerd in science fiction en de toekomst organiseert de Community for Histories of the Future (CHIFT) woensdag 20 mei 2015 de eerste CHIFTalk in de Rotterdamse Schouwburg. Onder meer wetenschappers van de Erasmus Universiteit Rotterdam, auteur-regisseur Joachim Robbrecht, sci-fi auteur Mike Jansen en percussionist en componist Maarten Zaagman presenteren hun visie op de toekomst. Ook de Nederlandse science fiction film Sundays van Mischa Rozema wordt vertoond.

CHIFT werd in januari 2015 gelanceerd op de Erasmus Universiteit Rotterdam en wil science fiction en toekomstdenken in Nederland onderzoeken en stimuleren. De Community staat open voor iedereen die niet bang is voor de ‘Wat als …?’-vraag: wetenschappers, kunstenaars, ontwerpers, politici en mensen uit de praktijk.

Presentaties, theater, kunst en muziek over de toekomst
Tijdens deze allereerste CHIFTalk – een avond in de toekomst – geven onderzoekers van Media & Communication (Erasmus School of History, Culture and Communication) hun visie op de toekomst van het onderwijs, de journalistiek en de surveillance maatschappij.
Daarnaast presenteert Joachim Robbrecht, auteur/regisseur en performer, een verkorte versie van zijn recente toneelstuk The Great Warmachine waarin hij ons voorbereid op de toekomst van oorlog. Sci-fi auteur Mike Jansen neemt ons mee naar de 22e eeuw waarin de hoofdpersoon uit zijn verhaal een beslissing moet nemen die het lot van de mensheid zal bepalen. En percussionist en componist Maarten Zaagman brengt een improvisatie met gitaar en dans waarin het publiek zelf ook een actieve rol zal vervullen. Tijdens de avond wordt ook Sundays vertoond – een korte Nederlandse science fiction film van Mischa Rozema waarvan Warner Bros onlangs de rechten kocht. Kunstenaar Didier Dorival vertoont zijn toekomstbeelden op de Media Wall in de hal van de Schouwburg.

Gastheer is dr. Etienne Augé, senior lecturer bij de afdeling Media & Communication van de Erasmus School of History, Culture and Communication en initiatiefnemer van CHIFT.

Over CHIFT
CHIFT is een initiatief van dr. Etienne Augé en zoekt in eerste instantie de samenwerking met de stad Rotterdam. In de toekomst wil de Community for Histories of the Future ook samenwerken met andere Nederlandse universiteiten. Ook uitwisseling met vergelijkbare buitenlandse organisaties staat op het programma. CHIFT wil ook beleidsmakers, academici, media en andere professionals en studenten uitdagen om verder vooruit te denken. EenVandaagBNR Radiode Volkskrant en de Belgische krant De Morgen besteedden eerder aandacht aan het initiatief.

Team Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl