Serious games: seriously entertaining

Game-ontwikkelaars, onderzoekers van de Erasmus Universiteit en kunstenaars presenteren tijdens de Serious Games Night op donderdag 3 november 2016 alles over serious games. Steeds vaker worden spelelementen uit games ingezet voor educatieve doelen: niet meer praten over situaties op papier, maar de situatie écht ervaren door middel van een spel. Er zijn serious games over de meest uiteenlopende onderwerpen: klimaatverandering, de gevaren van Whatsappen tijdens het autorijden, of over omgaan met suikerziekte. Met onder andere prof.dr. Jeroen Jansz, hoogleraar Media & Communicatie en dr. Mary Dankbaar, program manager e-learning van het Erasmus Medisch Centrum.

Op het programma staan demonstraties en de bezoekers kunnen ook zelf aan de slag. Design, de impact en de motivatie tot het spelen van serious games komen aan bod. Ook wordt er stilgestaan bij het verschil tussen serious games en entertainment games. Aan het eind van de avond begrijpt de bezoeker beter hoe games ons motiveren om verder te spelen en ons overhalen om ons gedrag te veranderen of ergens op een nieuwe manier over na te denken. De avond wordt gepresenteerd door dr. Mijke Slot, onderzoeker bij Media & Communicatie van de Erasmus School of History, Culture and Communication.

De Erasmus Universiteit Rotterdam heeft ook een MOOC ‘Serious Gaming’.

Voertaal Engels, kaartjes €5,-.