Sharon Oded bijzonder hoogleraar Corporate Compliance and Enforcement

Prof.dr. Sharon Oded is benoemd tot bijzonder hoogleraar van de leerstoel Corporate Compliance and Enforcement aan de Erasmus Universiteit Rotterdam vanwege het Erasmus Trustfonds. De benoeming vindt plaats in een tijd van toenemende wereldwijde belangstelling van beleidsmakers en multinationals voor corporate compliance and enforcement door en bij ondernemingen.

De bijzondere leerstoel is gekoppeld aan het nieuwe REI-programma, ‘Shifting from Welfare to Social Investment States: Privatisation of Work-Related Risk Control’. In de nieuwe bijzondere leerstoel ligt de focus op onderzoek naar vraagstukken waar zowel beleidsmakers als juridische adviseurs van multinationale ondernemingen in deze tijd tegenaan lopen. Voorbeelden zijn de effectiviteit van aansprakelijkheidsregelingen voor personen en bedrijven, het opzetten van adequate handhavingsstrategieën bij bedrijven en procedures voor effectieve opsporing, intern onderzoek en besluitvorming.

Over Sharon Oded
Als advocaat bij De Brauw Blackstone Westbroek staat Oded multinationals bij in het opzetten van wereldwijde handhavingsprogramma’s en het aanpakken van wereldwijde uitdagingen op het gebied van naleving en handhaving. Hij is tevens de auteur van het boek Corporate Compliance: new approaches to regulatory enforcement en heeft verschillende publicaties in toonaangevende wetenschappelijke tijdschriften op zijn naam staan.

Oded behaalde aan de Erasmus University Rotterdam (in samenwerking met Hamburg University, Duitsland en Bologna University, Italië) zijn doctoraat in Law and Economics (cum laude). Voor zijn onderzoek naar Corporate Compliance ontving hij van Erasmus School of Law de jaarlijkse Elly Rood Prize voor het beste promotieonderzoek.

Erasmus School of Law, Barry Mulder, T (010) 408 9758 E mulder@law.eur.nl