Simone Driessen over cancel culture in #Ajouad: “Het gaat erom dat we een discussie met elkaar voeren.”

Cancel culture

We kunnen niet meer om de cancel culture heen. Sinds de #MeToo-beweging en de toenemende polarisatie in de maatschappij worden mensen van alle kanten gecanceld, om verschillende redenen. Maar waar komt dat cancelen eigenlijk vandaan en wat brengt het ons? Dr. Simone Driessen vertelt erover in het tv-programma #Ajouad en schijnt een helder licht op de zaak.

De ideale schoonzoon?

Simone is assistent professor in Media & Popular Culture aan de Erasmus School of History, Culture and Communication. Ze doet momenteel onderzoek naar wat de cancel culture betekent voor fans, waaronder die van Marco Borsato. In de aflevering van #Anouad legt ze uit: ‘Fans hebben een bepaalde emotionele band met iemand. Voorheen dacht je misschien: Marco is een ideale schoonzoon en ineens ligt er een aantijging van seksueel overschrijdend gedrag. Dat doet iets met fans.” Simone denkt dat Marco nog invloed kan uitoefenen op zijn fans. “Als hij af en toe iets laat horen, zal het de fans wel helpen. Al is het maar iets als ‘Ik laat het via mijn advocaat lopen”.

Moeilijk definieerbaar

In de aflevering gaat het ook over het cancelen van J.K. Rowling. Zij liet zich in 2020 beledigend uit over transgenders op Twitter. Daar deed ze later nog een schepje bovenop door zich aan te sluiten bij genderkritisch feminisme, wat haar niet in dank werd afgenomen door de transgemeenschap. Dit liet zien dat mensen ook gecanceld kunnen worden vanwege het standpunt dat ze innemen. Maar wat gaat er over de schreef? En wie cancelt wie precies? Dat maakt de cancel culture lastig; het is een ruim begrip, maar moeilijk definieerbaar.

Een discussie over normen en waarden

Volgens Simone gaat het er vooral om dat we een discussie met elkaar voeren over normen en waarden, over wat we vinden wat kan en niet kan. En dat we gaan nadenken over dat iets sommigen kan kwetsen wat anderen goed of normaal vinden. Dat verandert met de tijd, vertelt Simone: “Wat 20 jaar geleden enigszins acceptabel was, daar hebben we nu misschien andere gedachten over. Door de cancel culture worden die grenzen ter discussie gesteld. Die frictie moet bespreekbaar zijn in de maatschappij. Dus als cancelen iets brengt, laat het dan dat zijn.”

Bekijk de uitzendig met Simone van 10 november

Onderzoeker