Soaps en games voor gezondere samenleving

Soaps en games voor gezondere samenleving

Amusementsprogramma’s dreigen bij de publieke omroep te verdwijnen, omdat staatssecretaris Dekker vindt dat die niets toevoegen. Niet verstandig, stelt prof.dr. Martine Bouman, de nieuwe bijzonder hoogleraar Entertainment Media and Social Change aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Door middel van entertainment kun je niet alleen uitstekend serieuze informatie overbrengen, het is ook hard nodig om een groter publiek te bereiken met maatschappelijke thema’s. Daar is de publieke omroep juist voor bedoeld. Bouman houdt haar oratie vrijdag 22 januari 2016.

In haar inaugurele rede ‘Amusing ourselves to Health and Happiness’ pleit Bouman voor de kracht van de verbeelding bij het bereiken van bepaalde doelgroepen. Mensen met minder gezondheidsvaardigheden leven korter, bij hen komen ziekten als astma, COPD, diabetes, kanker en hart- en vaatziekten veel meer voor. Met traditionele methoden bereiken we deze mensen niet, maar wel met behulp van storytelling via de populaire media, aldus Bouman. Ook bij maatschappelijke thema’s zoals orgaandonatie, veilig vrijen of de vluchtelingenproblematiek kun je niet om de kracht van entertainment heen, stelt zij.

Amusement met meerwaarde
Het vervlechten van sociale thema’s op televisie, in theater en film, muziek, nieuwe media en themaparken staat bekend als de Entertainment-Education strategie. Uit onderzoek blijkt dat deze communicatiestrategie gesprekken en zelfreflectie over maatschappelijke thema’s stimuleert. Bouman noemt dat ‘amusement met een meerwaarde’. Entertainment-Education programma’s kunnen bij een groot publiek voor meer kennis zorgen en soms zelfs tot attitude- en gedragsverandering leiden. 

Bouman werkte in het verleden mee aan series als Medisch Centrum West, Costa en Goede Tijden Slechte Tijden. Naast televisiedrama vindt zij dat serieuze informatie ook prima vervlochten kan worden in serious games, transmediale formats en internetsoaps. Het Centrum Media & Gezondheid, waar Bouman directeur van is, ontwikkelde meerdere van dit soort producties en begeleidde die met wetenschappelijk onderzoek.

Nieuwe kansen
De bijzondere leerstoel Entertainment Media and Social Change slaat een brug tussen de media, maatschappelijke organisaties en wetenschap. Omroepen en mediabedrijven zijn op zoek naar interessante inhoud voor hun producties; maatschappelijke organisaties willen hun doelgroepen beter kunnen bereiken. Bouman: “Door samen te werken en entertainment met een meerwaarde te creëren, kan een bijdrage worden geleverd aan een gezondere samenleving. Dit past binnen het veranderende mediabeleid van de publieke omroepen, omdat maatschappelijke organisaties nieuwe kansen krijgen om met eigen programmavoorstellen te komen.” In het kader van de leerstoel zal ruimte worden gecreëerd voor interdisciplinair onderzoek naar innovatieve mediaformats en vernieuwende communicatie-methoden.

Leerstoel
De bijzondere leerstoel Entertainment Media and Social Change is gevestigd aan de Erasmus Universiteit bij het Erasmus Research Centre for Media, Communication and Culture (ERMeCC). 
De leerstoel is ingesteld door de Stichting Entertainment-Education Nederland en maakt onderdeel uit van het project MediaLab: Gezondheid voor iedereen, dat mogelijk is gemaakt door een schenking van de Vriendenloterij. In het MediaLab wordt samengewerkt met het Centrum Media & Gezondheid, de Stichting Alzheimer Nederland, de Nierstichting en de Hartstichting.    
                    
Over Martine Bouman
Dr. M.P.A. (Martine) Bouman is bijzonder hoogleraar Entertainment Media en Social Change aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, bij het Erasmus Research Centre for Media, Communication and Culture (ERMeCC). In 1999 promoveerde zij met haar dissertatie ‘The Turtle and the Peacock: the entertainment-education strategy on television’. Bouman is een internationaal erkend expert op het terrein van de Entertainment-Education strategie. In 2010 kreeg zij in Hollywood de Everett Rogers Entertainment-Education Achievement Award. Haar onderzoek richt zich op mediagebruik, populaire cultuur, storytelling, laaggeletterdheid, gezondheidscommunicatie en sociaal-economische gezondheidsverschillen.

Meer informatie

Persvoorlichting T (010) 408 1216 of E press@eur.nl
TedxTalk: https://youtu.be/IfrYyNc3ehw