Socioloog Renske Keizer genomineerd als New Scientist Wetenschapstalent 2016

Renske Keizer

Socioloog prof.dr. Renske Keizer van de Erasmus Universiteit Rotterdam is doorgedrongen tot de short list van de New Scientist Wetenschapstalent 2016 verkiezing. Vanaf 23 augustus kan er gestemd worden via de website van het tijdschrift de New Scientist.

Op de short list staan 25 jonge zeer talentvolle onderzoekers van universiteiten uit Nederland en Vlaanderen. De nominatie vanuit de Erasmus Universiteit Rotterdam is tot stand gekomen in overleg met de rector magnificus, waarbij is gekeken naar de deelnemers van Young Erasmus, de equivalent de Erasmus Universiteit van de Jonge Akademie (KNAW).

Socioloog Renske Keizer (33) werkt sinds 2010 bij de Faculteit der Sociale Wetenschappen. Inmiddels is zij universitair hoofddocent bij de opleiding Sociologie, verbonden aan de onderzoeksgroep Family, Welfare & Work. Haar onderzoek is gericht op de vraag : Wat is de rol en pedagogische betekenis van vaderschap in het leven en de ontwikkeling van kinderen? Zij onderzoekt in hoeverre en op welke wijze vaders de ontwikkeling van hun kinderen beïnvloeden. Daarnaast is zij bijzonder hoogleraar Vaderschap bij de Universiteit van Amsterdam.

Renske Keizer ontving verschillende onderzoeksprijzen en onderzoekssubsidies, waaronder een Veni-subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Keizer heeft gepubliceerd in een groot aantal nationale en internationale publicaties en  is actief in het maatschappelijk debat over de rol van vaderschap.

Wetenschapstalent
De verkiezing van het New Scientist Wetenschapstalent werd vorig jaar in het leven geroepen om jonge wetenschappers de kans te bieden hun onderzoek onder de aandacht te brengen van een groot publiek. De winnaar van de titel Wetenschapstalent 2016 ontvangt een geldprijs van 2500 euro. Dit bedrag is mede mogelijk gemaakt door het Rathenau Instituut. Voor de uiteindelijke winnaar wordt het oordeel van het online stemmende publiek gecombineerd met de (even zwaar tellende) keuze van de vakjury.

Marjolein Kooistra, mediarelaties FSW, 010 408 2135 | kooistra@fsw.eur.nl