Studiekeuzecheck dit jaar verplicht

Iedereen die komend schooljaar wil gaan studeren moet zich al voor 1 mei aanmelden in plaats van voor 1 september. Bovendien kunnen scholen en universiteiten vragen om de studenten in spé een studiekeuzecheck te laten doen. In EenVandaag d.d. 10 april 2014 geeft Ivo Arnold, vice-decaan en hoogleraar economisch onderwijs aan Erasmus School of Economics zijn mening.

De studiecheck is een onderdeel van de nieuwe onderwijswet, er is veel kritiek op de maatregel. “Er is geen onderzoek naar gedaan, toch wil de minister dat we dit gaan aanbieden als universiteiten. Je ziet dat het Centraal Planbureau nu pas onderzoek doet naar de effectiviteit van studiekeuzemaatregelen. Ik zou hebben gezegd, doe eerst onderzoek naar de effectiviteit en voer het dan pas in.” Aldus Arnold.

Klik hier om het hele programma te zien bij EenVandaag, 10 april 2014.