Taalbuddies voor cursisten Nederlands

TTC EUR

In het nieuwe jaar is het Taal- & Trainingscentrum van de Erasmus Universiteit weer gestart met intensieve cursussen Nederlands voor studenten die zich voorbereiden op een Staatsexamen. De meeste cursisten zijn afkomstig uit Syrië. Veel studenten en medewerkers hebben zich aangemeld als 'taalbuddy'.

De Syrische cursisten willen graag snel inburgeren, zodat ze ook snel kunnen starten met een studie of aan de slag kunnen op de arbeidsmarkt. Doel is hen in 1 à 1,5 jaar voor te bereiden op een Staatsexamen I/II.

Taalbuddies
Om naast de lessen de Nederlandse spreekvaardigheid te oefenen heeft de universiteit ook taalbuddies geworven onder studenten en medewerkers van de Erasmus Universiteit. Hij of zij oefent wekelijks een uur met cursisten wat ze gedurende de lessen hebben geleerd. Het gaat dan vooral om (nieuwe) woorden leren gebruiken, uitspraakoefeningen, klanken oefenen (uu, ou, ei, ie enz).

De taalbuddies krijgen een korte workshop van een taaldocent, zodat ze weten wat de thema’s van de lessen zijn, hoe ze kunnen oefenen en wat er wel en niet wordt verwacht van een taalbuddy.

Tijdens een welkomstlunch op 6 januari hebben de nieuwe cursisten kennisgemaakt met ongeveer honderd medewerkers en studenten van de universiteit.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, 010 4081216 of press@eur.nl