Van Made in China naar Designed in China: autoindustrie heeft nog lange weg te gaan

Van Made in China naar Designed in China: autoindustrie

De Chinezen produceren de meeste auto’s ter wereld, maar de automobielindustrie moet een kwaliteitsslag maken: er moeten betere auto’s gemaakt worden en China wil zich richten op het ontwerp en ontwikkeling. Naast de formele joint-ventures blijken ook tijdelijke projecten, autoshows en andere beurzen hierbij van groot belang. China heeft echter nog een lange weg te gaan in de transitie van ‘Made in China’ naar ‘Designed en developed in China’. Zo is er nog steeds een afhankelijkheid van buitenlandse technologie en kennis en blijkt met name de ontwikkeling van eigen design lastig. Dat stelt Erwin van Tuijl in zijn proefschrift over de opwaardering van de Chinese autoindustrie. Hij promoveert donderdag 4 juni 2015 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Van Tuijl onderzocht de rol van clusters, formele samenwerkingsverbanden, projecten en auto shows en –beurzen tijdens China’s transitie van een maakindustrie naar de kenniseconomie. Bijvoorbeeld autoshows worden door Chinese bedrijven gebruikt om inzicht te krijgen in nieuwe trends, westerse modellen en nieuwe technologieën. Opgedane inspiratie en ideeën worden na show verder uitgewerkt bij de ontwikkeling van hun eigen nieuwe modellen en technologieën.

Westerse bedrijven gaan naar deze shows om inzicht te verkrijgen in de wensen van Chinese consumenten, nieuwe relaties op te doen (bijv. toeleveranciers), maar hebben ook de uitdaging om hun technologieën en ontwerpen te beschermen; om kennisverlies tegen te gaan. Een van de manieren om dit te doen is om de nieuwste technologieën niet als eerste in China te laten zien. Dit gebeurt in de thuisbasis of tijdens de autoshow van Genève.

Tijdelijk
Auto shows, beurzen en tijdelijke projecten zijn een aanvulling op situaties waarin diverse spelers uit de auto industrie langere tijd bij elkaar in de buurt zijn of met elkaar samenwerken. Het formele joint-venture beleid is overigens nog steeds een belangrijk instrument voor technologie overdracht en leren van buitenlandse partners.

Van Tuijl bestudeerde ook de geografische dimensies van het opwaarderingsproces – wat gebeurt er op regionaal niveau, bijv. in Shanghai of tijdens een auto show en wat op mondiaal niveau, zoals in bedrijfsnetwerken van multinationals en de wisselwerking tussen beide niveaus.

Team Persvoorlichting T (010) 408 1216 E press@eur.nl