Verdrag EU met Turkije kan olie op vuur vluchtelingenproblematiek gooien

Verdrag EU met Turkije kan olie op vuur

Het vluchtelingenverdrag van de EU met Turkije zou wel eens olie op het vuur kunnen gooien en kunnen leiden tot nog meer schending van de mensenrechten. Dit stelde de Zuid-Afrikaanse mensenrechtenadvocaat Navi Pillay in de twintigste Mandeville Lezing donderdag 9 juni 2016 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. De voormalig Hoge Commissaris van de Mensenrechten sprak haar bezorgdheid uit over de situatie in Turkije en riep de Europese Unie op te handelen in overeenstemming met de wetten en principes op het gebied van mensenrechten. Non-conformiteit met internationale verplichtingen geeft het verkeerde voorbeeld, aldus Pillay. Pillay kreeg tijdens de Mandeville Lezing een eredoctoraat aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Vreemdelingenhaat, afwijzing, verdenking en agressie zijn alarmerende tendensen in de huidige ‘migratie crisis’, zegt Navi Pillay in haar rede Current Migration Challenges: A Human Rights Perspective. De oplossing is niet te vinden in maatregelen om migratie te voorkomen, want mensen zijn en zullen altijd op zoek gaan naar mogelijkheden voor een beter leven. Het is belangrijk de wijdverbreide misvatting dat migratie een bedreiging is in plaats van een nu voor bestaande gemeenschappen, te pareren. Europa heeft historisch gezien immers ook veel profijt gehad van migratie, aldus Pillay.

Internationale verdragen
Verdenking en haat tegen de ander, gebruik van de huidige migratiegolf voor politieke en verkiezingsdoeleinden, toenemende verdeeldheid en vreemdelingenhaat dragen allemaal bij aan onmenselijke afwijzing van mensen in nood. Pillay pleitte ervoor vast te houden aan de waarden die bij de mensenrechten behoren, zoals vastgelegd in de Internationale Rechten van de mens, het vluchtelingenrecht en het zeerecht. Deze wetgeving bestaat al lange tijd en werd trots omarmd door de samenleving. De wetten zijn in feite nog meer relevant tijdens crises dan in vredestijd, aldus Pillay. De aanblik van geweld tegen vluchtelingen, het gebruik van waterkanonnen en het prikkeldraad dat hen gevangen houdt is weerzinwekkend, zegt ze.

Alle informatie (foto's, speeches) op deze site.

Naambord
Op de dag van de Mandeville Lezing werd ook het naambord van het Mandeville gebouw onthuld door prof. dr. Henk van der Molen (decaan Faculteit der Sociale Wetenschappen), prof. mr. dr. Suzan Stoter (decaan Erasmus School of Law) en prof. dr. Erik Waarts, die aanwezig was namens de decaan van RSM.

Polak Building, Bayle Building en Mandeville Building zijn nu voorzien van een plaquette. De komende tijd worden ook de andere naamborden bij campusgebouwen geplaatst. Op de borden staat een korte historische beschrijving van de personen. Vanwege het Centennial zijn negen gebouwen op de campus vernoemd naar invloedrijke wetenschappers of mensen die anderszins iets betekend hebben voor de Erasmus Universiteit en de stad Rotterdam.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T 010 4081216 of E press@eur.nl