Verslag: laatste masterclasses Capita Aansprakelijkheidsrecht en Capita Verzekeringsrecht

De masterclasses van de vakken Capita Aansprakelijkheidsrecht en Capita Verzekeringsrecht zijn voorbij. Voor de laatste masterclasses reisden de studenten naar Amsterdam, Den Haag en Rotterdam.

Het waren weer twee drukke weken voor de studenten van de master Aansprakelijkheid en Verzekering. Zij hebben in de afgelopen weken een bezoek gebracht aan PLP in Rotterdam en reisden af naar Amsterdam en Den Haag voor colleges bij Van Doorne en de Hoge Raad. In Rotterdam bezochten zij Lloyds Rotterdam en Houthoff Buruma.

Op 23 november werden de studenten welkom geheten bij Van Doorne in Amsterdam. Hier stond een college over bestuurdersaansprakelijkheid op het programma. Het eerste deel van het college werd verzorgd door mr. A. Witteveen, die sprak over de interne bestuurdersaansprakelijkheid. Na een korte pauze werd het college hervat door mr. M. Valk, die op haar beurt vertelde over de externe bestuurdersaansprakelijkheid. De dag werd afgesloten met een borrel in het Pleithuys, de kroeg van Van Doorne.

De volgende dag gingen de studenten op bezoek bij advocaten- en notarissenkantoor Ploum Lodder Princen in Rotterdam. Na een college van prof. mr. N. Van Tiggele-van der Velde over eigen schuld en opzet in het verzekeringsrecht kwam een partner van het kantoor aan het woord. Natalie Vloemans vertelde de studenten over het kantoor en over haar eigen praktijkervaringen met het verzekeringsrecht. De studenten hebben het bezoek afgesloten met een borrel op het kantoor.

Op vrijdag 27 november zijn de studenten op bezoek geweest bij de Hoge Raad. Zij werden hier ontvangen door prof. mr. T. Hartlief. Professor Hartlief gaf op interactieve wijze college aan de studenten over de structuur en doelen van het aansprakelijkheidsrecht en de invloed van verzekeringen. Na een koffie- en theepauze vertelde mr. W.A.M. Van Schendel over zijn werkzaamheden bij de Hoge Raad. Hierbij kregen de studenten de kans om zelf interessante vragen te stellen aan de vicepresident van de strafkamer van de Hoge Raad. Nadat alle vragen waren beantwoord gaf mr. W.A.M. Van Schendel een korte rondleiding door het gebouw van de Hoge Raad, waarbij de studenten zelfs nog even een kijkje mochten nemen in de raadkamer. De dag werd afgesloten met een groepsfoto voor het gebouw van de Hoge Raad.

Op de eerste dag van de maand december werden de studenten om 10.00 ontvangen bij Lloyds in Rotterdam. Hier werden zij welkom geheten door Ralph van Helden Van Lloyds en Carola de Rond van Houthoff Buruma. Ralph van Helden gaf de studenten een presentatie over Lloyds Rotterdam. Vervolgens heeft Carola de Rond de studenten bijgepraat over de Wet Financieel Toezicht. Met deze kennis in het achterhoofd konden de studenten zelf aan de slag gaan met een casus. Verdeeld in groepen die de DNB, AFM, verzekeringsbemiddelaar en verzekeringnemer representeerden werden de voor- en tegenargumenten van een winstcommissie voor bemiddelaars op een rij gezet. Na deze interessante ochtend hebben de studenten genoten van een heerlijke lunch bij Houthoff Buruma. Hier kregen de studenten de mogelijkheid om kennis te maken met de advocaten van het kantoor, waaronder ook een aantal alumni van de master Aansprakelijkheid en Verzekering. Na de lunch werd de dag afgesloten met een college van prof. mr. N. Van Tiggele-van der Velde over ‘de foute verzekeraar versus de foute verzekerde’.