Vliegende start voor eerstejaars

Een vliegende start van je studie, dat is de doelstelling van het Erasmus Pre Academic Programme. Volgende week, nog voor de introductieweek, organiseert de Erasmus Universiteit Rotterdam voor de derde keer een training die aankomende eerstejaarsstudenten helpt om goed voorbereid aan hun opleiding te beginnen. ​

De overstap van de middelbare school naar de universiteit is voor veel nieuwe eerstejaarsstudenten een flinke stap. En dat terwijl het steeds belangrijker is geworden om direct een goede start te maken. Om de eerstejaars zo’n start te bieden - en daarmee de kans op studiesucces te vergroten - organiseert de Erasmus Universiteit het Erasmus Pre Academic Programme, met als thema “Master your Future”.

Tijdens de intensieve vierdaagse training leren de aankomende studenten alles om hun studie goed te kunnen starten. Met colleges, workshops en opdrachten wordt gewerkt aan persoonlijk leiderschap, het bereiken van succes en effectief studeren. Daarnaast maken de eerstejaars kennis met de academische cultuur op de universiteit. Bovendien bouwen ze alvast een netwerk op, voorafgaand aan de start van het collegejaar op 31 augustus.
Dit jaar vertelt ook Giselle van Cann (adjunct-hoofdredacteur NOS Nieuws en alumna Erasmus School of Economics) over haar ervaringen. Rector magnificus prof.dr. Huibert Pols verzorgt de opening op maandagochtend 10 augustus. Na afloop ontvangen de deelnemers een certificaat.

Aan het Erasmus Pre Academic Programme nemen dit jaar circa 185 nieuwe eerstejaarsstudenten deel, van de opleidingen Rechtsgeleerdheid, Fiscaal Recht, Criminologie en het Mr.drs.-programma.

Onderzoek
Uit onderzoek blijkt dat deelname aan het Pre Academic Programme leidt tot betere prestaties, grotere bevlogenheid en betrokkenheid, een goede studie-inzet en effectievere samenwerking met andere studenten en tutoren. De eerstejaars die hebben meegedaan ontwikkelen zich ook meer in de breedte door extra curriculaire activiteiten, zoals actief lidmaatschap van een studievereniging.

Studiesucces
Het Erasmus Pre Academic Programme is een van de maatregelen die de Erasmus Universiteit neemt om studenten succesvol te laten studeren. Zo hebben alle opleidingen de afgelopen jaren de studio aanpak ‘Nominaal is normaal’ ingevoerd. Daarnaast organiseert de Erasmus Universiteit al enkele jaren zogenaamde studiekeuzeworkshops om scholieren uit VWO 5 en 6 bewust een goede studiekeuze te laten maken.

Team Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T 010 4081216 of E press@eur.nl