Voordelen ISO 9001 verschillen per land en bedrijf

Voordelen ISO 9001 verschillen per land en bedrijf

Meer dan een miljoen bedrijven ter wereld zijn ISO 9001-gecertificeerd. Daarmee kunnen ze hun klanten beter van dienst zijn en tegelijkertijd aan productvoorschriften voldoen. Uit onderzoek van promovenda Başak Manders blijkt dat er geen uniforme manier bestaat om het systeem bij alle bedrijven in te voeren en dat het bedrijven in sommige sectoren en landen minder voordelen oplevert dan ze vooraf hadden gehoopt.

In haar proefschrift Implementation and Impact of ISO 9001 onderzoekt RSM promovenda Başak Manders de effectiviteit van het invoeren van ISO 9001 vanaf de introductie in 1987. Zij concludeert dat nationale verschillen zoals cultuur en mate van economische ontwikkeling de effectiviteit van het invoeren van ISO 9001 beïnvloeden en presenteert voorspellende variabelen, zowel op het niveau van de organisatie als van de werknemer. 

Normen per land
Bedrijven in ontwikkelingslanden blijken een grotere kans te hebbenop verbetering van hun operationele prestaties als ze ISO 9001 invoeren. Ze kunnen meer geavanceerde benaderingen ontwikkelen met betrekking tot kwaliteitsmanagement. Dit is vervolgens weer van invloed op de operationele prestaties. 

De Internationale Organisatie voor Normalisatie zou kunnen overwegen om enkele aspecten van de norm aan verschillende culturen aan te passen, maar dan zou ISO 9001 geen unieke, internationale norm meer zijn. Manders adviseert dat consultants bedrijven gaan helpen om een zo goed mogelijke culturele omgeving voor de invoering van ISO 9001 te creëren. Zij moeten zich bewust zijn van de nationale culturen die in een bedrijf aanwezig zijn en ISO 9001 op basis van culturele voorwaarden helpen invoeren.

Prestatievoordelen op de lange termijn
Hoewel de invloed van het ISO 9001-systeem aanvankelijk niet altijd positief is, halen de meeste bedrijven er op de middellange en lange termijn toch voordeel uit door de reputatie van het certificaat en de operationele voordelen van het kwaliteitsmanagementsysteem. Manders toont tevens aan dat nationale, organisatie- en gedragsfactoren van invloed zijn op de voordelen die ISO 9001 oplevert.

ISO 9001 kwaliteitsmanagementsysteem per land
Producerende bedrijven hebben meer voordeel van de norm dan dienstverlenende bedrijven en grote bedrijven meer dan kleine en middelgrote ondernemingen. De voordelen van het systeem zelf hangen wellicht af van de motivatie om de norm in te voeren. Ook de inzet en ondersteuning van het management zijn belangrijk voor het resultaat.

Meer informatie

Olivia Manders, RSM, T (010) 408 2028 E manders@rsm.nl