Vraag als ouder ook: 'Hoe was je dag online?'

Vier schoolkinderen gebruiken hun telefoon in het klaslokaal
Portretfoto van onderzoekers Chiara de Jong en Esther Rozendaal op de campus

Hoogleraar Esther Rozendaal en postdoctoraal onderzoeker Chiara de Jong spreken op dinsdag 14 en donderdag 16 mei tijdens het Leven Lang Leren Festival over het onderwerp 'Digitale Weerbaarheid vergroten bij kinderen'. Hoe kunnen kinderen gebruikmaken van de voordelen die de digitale wereld biedt, en tegelijkertijd de mogelijke risico’s afwenden?

De online wereld is voor kinderen erg aantrekkelijk, bijvoorbeeld door de directe behoeftebevrediging die ze daar krijgen. "De aantrekkingskracht zit in de verschillende behoeftes die online bevredigd kunnen worden op een korte termijn. Dit zijn als het ware dopamine shots." Vooral kinderen rond de 9 tot 12 jaar die nog in een ontwikkelingsfase zitten zijn daar extra gevoelig voor.

Twee kinderen spelen met een smartphone

Kinderen zien zelf ook de risico’s

In hun onderzoek merken Esther Rozendaal en Chiara de Jong dat kinderen veel kansen en risico’s zien in de online wereld. Het sociale contact met anderen wordt als heel belangrijk gezien, maar ook entertainment en educatie werden door kinderen vaak benoemd. "Experimenteren vinden ze leuk om te doen. Ze worden snel geïnspireerd om dingen te gaan doen die ze zien." Het algoritme speelt hierbij ook een grote rol. "Als gebruiker heb je relatief weinig controle over wat je te zien krijgt. Digitale media is veel meer intrusief geworden en speelt in op impulsief gedrag, gewoontegedrag, emotionele reacties en niet zozeer op bewuste keuzes. Hierdoor krijgen kinderen ook content te zien die ze niet willen zien."

Hoe was je dag online?

Hoe kun je samen met je kind ervoor zorgen dat ze de kansen van de online wereld benutten en ze wapenen tegen de risico? De onderzoekers merken dat kinderen al erg goed in staat zijn om hierop te reflecteren. Het is daarom als ouder belangrijk om open in gesprek te gaan en autonomie bij het kind te durven leggen. Vraag niet alleen: "Hoe was je dag op school?", maar vraag ook "Hoe was je dag online?". Het belangrijkste is om als ouder begrip te tonen en kinderen gerust te stellen dat het oké is om fouten te maken.

Twee kinderen gebruiken een laptop buiten

Ouders ondersteunen

Op het Leven Lang Leren Festival zullen Esther en Chiara meer vertellen over digitale weerbaarheid met een focus op de visie van kinderen. "Wij willen de mensen inzicht geven in hoe zij kinderen kunnen gaan ondersteunen en beter in de gelegenheid kunnen stellen om zich online te weren tegen de risico’s, maar ook gebruik te kunnen blijven maken van die kansen."

Onderzoeker

Over het Leven Lang Leren Festival
Erasmus Universiteit Rotterdam bestaat 110 jaar! We vieren deze speciale verjaardag, het lustrum, het hele collegejaar, dat van september 2023 tot juni 2024 loopt. Een van de manieren waarop we onze verjaardag vieren, is met het Leven Lang Leren Festival. Van maandag 13 t/m vrijdag 17 mei 2024 gaat Erasmus de wijken in om met de bewoners van Rotterdam in gesprek te gaan. Met iets lekkers, want wie jarig is, trakteert! Bekijk het hele programma.