Waarom mensen een hekel aan hipsters hebben

Waarom mensen een hekel aan hipsters hebben

Hipsters: een culturele elitegroep, maar wel één die niet bepaald wordt gewaardeerd. Ze zijn te trendy, niet authentiek en missen een eigen smaak. Dat blijkt uit het promotieonderzoek naar trendgevoeligheid van cultuursocioloog Janna Michael. Ze verdedigt haar proefschrift op donderdag 19 januari 2017.

Sociale verschillen onder jonge Noord-Europeanen worden duidelijk door culturele smaak en de manier waarop wij cultuur zoals muziek, mode en kunst beoordelen. Modebewustzijn, authenticiteit en openheid zijn de belangrijke kenmerken voor het uiten van die culturele smaak.

Door middel van interviews met jonge Noord-Europeanen over hun culturele smaak onderzocht zij hoe mensen hun identiteit presenteren en culturele grenzen trekken.

Volgens Michael is trendgevoeligheid een lastig verschijnsel: de spanning tussen innovatie en imitatie maakt het een gevoelig onderwerp voor veel mensen.  Op het gebied van kleding geldt dat meegaan in de nieuwste ontwikkelingen een bron van trots kan zijn, omdat men daarmee vernieuwingsdrang en lef demonstreert. Anderzijds wordt een te grote interesse in trends juist als negatief ervaren door de jongeren die Michael sprak voor haar onderzoek.

Hipster
De hipster is te trendy: hij luistert alleen naar de nieuwste of juist oude muziek om dit vervolgens saai te vinden wanneer de massa deze muziek ook ontdekt. De hipster koopt vintage items voordat ze door de mainstream gereproduceerd worden en woont in de meest interessante buurten van de stad.

Terwijl de hipster dus voorloopt op de mainstream, wordt hij niet gewaardeerd; de term kan bijna als scheldwoord worden gezien. Ze worden niet als authentieke personen gezien, maar als mensen die te veel bezig zijn met trends en daarom niet echt een eigen smaak lijken te hebben. Desondanks behoren hipsters nog altijd bij een culturele elitegroep.

Kleding
De geïnterviewden zijn sterk trendbewust, maar de manier waarop trends worden overgenomen verschilt. Waar sommigen trends zien als uiting van stijl en modebewustzijn, beschrijven vooral business professionals en een lagere-status groep het meedoen met trends als een veilige keuze. Zij zijn voorzichtig met het verleggen van grenzen op het gebied van stijl. De cultureel betrokken groep heeft de meest uitgesproken kledingkeuzes en gebruikt mode om zich op een speelse manier uit te drukken. Zij beheersen de symboliek goed en zijn goed op de hoogte van verschillende modestijlen.

Kunst en klassieke muziek
Museum- en concertbezoek en kennis over bijvoorbeeld beeldende kunst speelt een beperkte rol in de levens van de business professionals. Zij vinden hun sociale leven en hard werken belangrijker. Niet naar een kunstmuseum gaan maakt iemand in de ogen van de geïnterviewden nog geen cultuurbarbaar. Ze vinden het belangrijker dat iemand open staat voor verschillende vormen van cultuur. Klassieke muziek wordt door sommige business professionals en lager opgeleiden als achtergrondmuziek gebruikt, maar zij bezoeken in de regel geen concerten. Ze geven aan dat ze er eigenlijk wel meer naar zouden moeten luisteren.

ERMeCC
Mede rond de promotie van Janna Michael organiseert Erasmus Research Centre for Media, Communication and Culture (ERMeCC) op 20 januari het symposium Current Contestations of Cultural Capital.

RoyBorghoutsFotografie-161115-ESHCC&Portretten-201
Meer informatie

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, 010 4081216 of press@eur.nl

 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen