Week van de Economie

SG Erasmus organiseert vanaf dinsdag 3 maart 2015 een Week van de Economie op de Erasmus Universiteit Rotterdam. De economie in al zijn facetten staat centraal in de programma’s, met onder andere Joris Luyendijk, generaal Mart de Kruif en een debat over het basisinkomen. ​

De Week van de Economie is een samenwerking van SG Erasmus met Erasmus School of Economics, de Economische Faculteitsvereniging Rotterdam (EFR), Aeclipse en ESN Rotterdam. Op het programma staan onder meer:

Dinsdag 3 maart: lezing door generaal Mart de Kruif, Commandant der Landstrijdkrachten. Het werk van de landstijdkrachten is sterk afhankelijk van de omgeving waarin ze opereren en de middelen die ze tot hun beschikking hebben. Maar de beslissende factor is uiteindelijk nog steeds de menselijke soldaat. In zijn lezing gaat generaal Mart de Kruif in op de uitdagingen en dilemma’s die dit met zich meebrengt. Opening door prof. dr. Philip Hans Franses, decaan Erasmus School of Economics. .

Donderdag 5 maart: Lentegast journalist Joris Luyendijk. Twee jaar lang dompelde hij zich onder in het hart van de financiële wereld: Londen. Zijn verslag hiervan, het boek ‘Dit kan niet waar zijn’, is onlangs verschenen (lezing alleen nog toegankelijk voor studenten en EUR-medewerkers).

Maandag 9 maart: debat over het basisinkomen met onder anderen dr. Marcel Canoy en prof. dr. Arjo Klamer (ESHCC). Volgens sommige economen is een basisinkomen – een maandelijks geldbedrag dat iedereen ontvangt zonder er voor te hoeven werken - een optie die de moeite waard is om te onderzoeken. Is dit de oplossing voor de groeiende ongelijkheid in Nederland? Hoe werkt het? En wat gebeurt er als je het belangrijkste motief wegneemt om een plaats te veroveren op de arbeidsmarkt?

Economische zelfstandigheid
Verder wordt op vrijdag 6 maart de film ‘Deux Jours, Une Nuit’ getoond, ingeleid door een korte lezing door dr. Laura den Dulk over economische zelfstandigheid van vrouwen en de invloed hiervan op de werk-thuis balans en de positie van vrouwen op de arbeidsmarkt. Verder in de Week van Economie vertoning van de film ‘Wolf of Wall Street’ en een bezoek aan de voorstelling ‘De verleiders’ (uitverkocht).

Meer informatie en aanmelden bij SG Erasmus