Weg naar nieuw bedrijfsmodel in creatieve sector vaak hobbelig

Weg naar nieuw bedrijfsmodel in creatieve sector vaak

De creatieve sector – zelf continu bezig met innovatie van eigen producten en diensten – is niet goed in het vernieuwen van het eigen business model. De artistieke aspecten van een bedrijf  krijgen meer aandacht dan aan de zakelijke kant. Ook richt deze sector zich te veel op de voorkeuren van de klant.  Maria Rita Micheli  toont in haar promotieonderzoek aan alle bedrijfstakken hier wat van kunnen leren. Zij promoveert vrijdag 12 juni 2015 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

De creatieve sector is tijdens de financiële crisis extreem hard geraakt, de bedrijfsmodellen in deze sector moetendringend worden vernieuwd. In haar proefschrift Business model innovation: a journey across managers’ attention and inter – organizational networks, stelt Maria Rita Micheli dat kunstenaars vooral gericht zijn op artistieke vernieuwing, en zich vaak niet bewust zijn van hun bedrijfsmodel en de vernieuwing daarvan.  In de creatieve sector , met veel kleine bedrijven met beperkt kapitaal, maken managers bovendien niet vaak  middelen vrij voor het inhuren van externe consultants . Ten slotte bestaat er geen andere sector waarin de reactie van de klant op het eindproduct zo veel invloed op het bedrijfsmodel heeft als de creatieve sector. Bedrijven kunnen de fout maken om zich te veel op de eisen van de klant te richten en te weinig op het doorvoeren van hun vernieuwingsplannen.

Bekijk hieronder de RSM Discovery video Maria Rita over de fouten die ondernemingen in de creatieve sector in hun bedrijfsmodellen maken – en hoe uw bedrijf hiervan kan leren.

Leren van fouten tijdens het vernieuwen
Om bedrijfsmodellen op succesvolle wijze te kunnen vernieuwen moet een bedrijf zijn partners  goed kennen, een goede band met zijn klanten hebben en de steun van zijn werknemers hebben; de weg naar vernieuwing leidt langs de aandacht van managers en de netwerken in de organisatie.
Organisaties in alle andere sectoren kunnen leren van de fouten die bedrijven in de creatieve sector maken.  Zo is het van belang het netwerk aan te wenden om de informatie te verkrijgen die nodig is om hun bedrijfsmodel te veranderen. Ook moeten managers  hun werknemers aansporen om meer te willen leren. Ze moeten nieuwe trends in de markt goed in de gaten houden en altijd naar mogelijkheden zoeken om hun bedrijfsmodel te verbeteren. Ten slotte moeten bedrijven inzien dat het zin heeft om in deze doelstellingen te investeren, ondanks de aanloopproblemen en de negatieve reacties van klanten.

Meer informatie

Olivia Manders, Media Officer RSM, T (010) 408 2028 E manders@rsm.nl