What's next? The Future of the Fashion Industry

Een groeiende groep zelfstandig werkende modemakers kiest nadrukkelijk voor duurzaamheid. Wat levert dat op en tegen welke prijs? Het symposium ‘What’s next? The Future of Fashion Industry’ op donderdag 10 maart 2016 verkent de mogelijkheden, dilemma’s en valkuilen van de tegendraadse, actuele modepraktijk.

De mode-industrie is aan het kantelen. Fast fashion, geproduceerd in lagelonenlanden, ondervindt steeds meer kritiek van een groeiende groep zelfstandig werkende modemakers die nadrukkelijk kiezen voor duurzaamheid. Voor groen, smart en sociaal. Wat levert dat op en tegen welke prijs?

Voor het congres in het Nieuwe Instituut in Rotterdam zijn modeontwerpers, kleermakers en studenten van Willem de Kooning Academie en de Erasmus Universiteit geïnterviewd over lokaal produceren, co-creatie, ambachtelijke oude en nieuwe technieken.

Sprekers
Tijdens het congres gaan modeondernemers, intermediairs en onderzoekers uit binnen- en buitenland in op nieuwe strategieën en businessmodellen voor de off- en online modewereld. Tot de gasten behoort prof. Angela McRobbie (Goldsmith University, London), auteur van de net verschenen publicatie Be creative, Making a living in the new culture industries. Zij zoomt in op (de keerzijde van) modeproductie en ondernemerschap in London en Berlijn.

Dr. Mariangela Lavanga (Erasmus Universiteit Rotterdam), onderzoeksleider van Behind the Scenes in Dutch Fashion, Bridging the gap between independent fashion designers, craftsmen and fashion intermediaries, gaat in op zelfstandig werkende modeontwerpers en de rol van modebeurzen. Het dagprogramma Behind the Scenes in the Fashion Industry is een onderdeel van dit project van de Erasmus Universiteit, Kennsicentrum Creating 010 en Willem de Kooning Academie, dat wordt ondersteund door NWO (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek) en CLICKNL.

Studenten van de Willem de Kooning Academie en Erasmus Universiteit Rotterdam tenslotte laten zien wat het resultaat is van samenwerking met lokale kleermakers.

Meer informatie op deze site.