dr. (Marieke) M Meeuwisse

dr. (Marieke) M Meeuwisse
Assistant Professor Erasmus School of Social and Behavioural Sciences Department of Psychology, Education & Child Studies/Educational and Developmental Psychology
Location
Burg. Oudlaan 50, Rotterdam
Room
T13-24
Telephone
+31104081038
Email
meeuwisse@essb.eur.nl

More information

Back to overview

Profile

Marieke Meeuwisse (Ph.D.) is assistant professor in Educational Sciences at Erasmus University Rotterdam. Her main research theme is (ethnic) diversity in higher education, with a special interest in the learning environment, student-teacher interaction and sense of belonging. She has extensive experience in course design and development and in teaching at the (under) graduate level. Marieke is the project leader of the EU funded Erasmus+ Strategic Partnership on diversity and inclusion in higher education (#Ibelong, https://ibelong.eu/). She is a research fellow of the Community for Learning and Innovation (CLI) with a project on the academic trajectories of diverse students at Erasmus University…

Marieke Meeuwisse (Ph.D.) is assistant professor in Educational Sciences at Erasmus University Rotterdam. Her main research theme is (ethnic) diversity in higher education, with a special interest in the learning environment, student-teacher interaction and sense of belonging. She has extensive experience in course design and development and in teaching at the (under) graduate level. Marieke is the project leader of the EU funded Erasmus+ Strategic Partnership on diversity and inclusion in higher education (#Ibelong, https://ibelong.eu/). She is a research fellow of the Community for Learning and Innovation (CLI) with a project on the academic trajectories of diverse students at Erasmus University Rotterdam. Marieke was awarded with a Comenius fellowship to develop the practical module Intercultural Sensitivity & Competence. As a Comenius fellow, she is a member of the KNAW Comenius Network which is a network of acknowledged innovators in higher education, where knowledge, experience and inspiration for educational innovation in higher education are broadly shared and disseminated to society.

Research interests: diversity, belongingness, inclusion, academic success, higher education, transitions, learning environment, peer interaction, student-staff interaction.

Onderzoeksinteresses: diversiteit, inclusie, studiesucces, hoger onderwijs, transities, leeromgeving, student-student interactie, student-docent interactie.

        • R.P. Wolff, S.E. Severiens & M. Meeuwisse (2010). Attracting and retaining diverse student teachers. In OECD, Educating Teachers for Diversity. Meeting the Challenge (pp. 137-162). Paris: OECD
        • E.B. Klatter & M. Meeuwisse (2018). Hink-stap-sprong. De Rotterdamse route naar hoger onderwijs. In Samen talenten en kansen versterken. Manifest voor onderwijs van kenniswerkplaats Rotterdams Talent (pp. 20-25). Rotterdam: Kenniswerkplaats Rotterdams Talent
        • R.C.M. van Steensel, A.E. Krijnen, S. de la Rie & M. Meeuwisse (2016). Stimulering van taal en geletterdheid: ouderbetrokkenheid organiseren. In Onderwijs en opvoeding in stedelijke context. Van startbekwaam naar stadsbekwaam (pp. 235-246). Bussum: Coutinho
        • C. Suhre & M. Meeuwisse (2012). Effectief studiegedrag, tijdsbesteding en time management. In H. van Berkel, E. Jansen & A. Bax (Eds.), Studiesucces bevorderen: het kan en het is niet moeilijk (pp. 23-36). Den Haag: BOOM|Lemma uitgevers
        • F. Spierings, T. Tudjman, M. Meeuwisse & J. Onstenk (2015). Literatuurstudie risicojongeren. Onderwijs, arbeid, zorg en veiligheid. (Extern rapport). Rotterdam: Kenniswerkplaats Rotterdams Talent
        • M. Meeuwisse & S.E. Severiens (2013). Werken aan primaire preventie: Verkenning voor het nieuwe beleidskader jeugd op het gebied van onderwijs. (Extern rapport). Rotterdam: Kenniswerkplaats Rotterdam
        • S.G.A. van Herpen, M. Meeuwisse & L. Vreeke (2012). Studiesucces voorspellen voor de poort. De invloed van eerdere prestaties en studiekeuzegedrag op het academisch succes van eerstejaars studenten 2011-2012. (Intern rapport). Rotterdam: Risbo - Erasmus Universiteit Rotterdam
        • S.G.A. van Herpen & M. Meeuwisse (2012). Eerste resultaten Instroommonitor 2011: het studiekeuzeproces en de studieverwachtingen van eerstejaarsstudenten 2011-2012. (Intern rapport). Rotterdam: Risbo
        • S.G.A. van Herpen, M. Meeuwisse & S.E. Severiens (2015). De effecten van een Pre-Academic Programme. Rotterdam: Risbo
        • W.A. de Vos, M. Boonstra, L. van den Bulk, M. Meeuwisse & S.E. Severiens (2014). Taakspel: Het bevorderen van welbevinden in de klas. Rotterdam: Risbo
        • M. Meeuwisse, P. van Wensveen & S.E. Severiens (2011). Tijd om te studeren. Een onderzoek naar tijdbesteding en studiesucces in leeromgevingen. (Extern rapport). Den Haag: Ministerie van OCW
        • W.A. de Vos, S.E. Severiens, J. de Boom, M. Meeuwisse & P.W. Hermus (2010). Met meer plezier naar school. Een onderzoek naar de effecten van brede scholen in het Rotterdamse voortgezet onderwijs. (Extern rapport). Rotterdam: Risbo
        • M. Meeuwisse & M.P. Born (2009). Familie- (bij)baan- vrije tijd- school interferentie en facilitatie voor studenten van diverse etnische achtergronden. (Intern rapport). onbekend: College van Bestuur
        • S.E. Severiens, R.P. Wolff, M. Meeuwisse, S. Rezai & W. Vos (2008). Waarom stoppen zoveel allochtone studenten met de pabo? Samenvatting van vijf studies. (Extern rapport). Den Haag: SBO
        • L.A.L. de Meijer, M. Meeuwisse, R.P. Wolff & A.S. Dias - Broens (2019, mei 23). Comenius Fellowship: Building Intercultural Sensitivity and Competence of Students in Higher Education. Erasmus University Rotterdam, The Netherlands, Colloquium.
        • K.H.R. Ouwehand, M. Meeuwisse, E. van der Boom & S.E. Severiens (2019, augustus 15). Happy schools, happy teachers: A comparison between schools with high versus lower teacher job satisfaction and self-efficacy among teachers on PLC characteristics. Aachen, 18th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI).
        • L.A.L. de Meijer, A.S. Dias - Broens & M. Meeuwisse (2019, augustus 15). Building intercultural competences of students in higher education: The role of multicultural beliefs. Aachen, 18th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI).
        • R. Kickert, M. Meeuwisse, K.M. Stegers-Jager, P. Prinzie & L.R. Arends (2019, augustus 15). The curricular fit theory of motivation. Aachen, 18th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI).
        • R. Kickert, M. Meeuwisse, K.M. Stegers-Jager, P. Prinzie & L.R. Arends (2019, augustus 16). Assessment policies and academic performance: The role of motivation and self-regulation. Aachen, 18th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI).
        • L.A.L. de Meijer, M. Meeuwisse, R.P. Wolff & A.S. Dias - Broens (2019, oktober 17). Building Intercultural Sensitivity and Competences of Students in Higher Education: The Development of a Practical Skills Module. Erasmus University Rotterdam, Center for Learning & Innovation: Research Lunch.
        • R. Kickert, M. Meeuwisse, K.M. Stegers-Jager, P. Prinzie & L.R. Arends (2019, mei 14). Motivation, self-regulation and academic performance under various assessment policies. CLI lab, CLI research lunch.
        • M. Meeuwisse, R.P. Wolff, A.S. Broens & L.A.L. de Meijer (2019, juni 6). Interculturele sensitiviteit via video-logs. Utrecht, Comeniusfestival.
        • M. Meeuwisse, L.A.L. de Meijer & S.E. Severiens (2019, januari 28). The Knowledge Workshop Rotterdam talent. Rotterdam, Kick-off meeting Pillar Behavioral Change.
        • A.E. Krijnen, R.C.M. van Steensel, M. Meeuwisse & S.E. Severiens (2018, augustus 29). Parental Literacy Beliefs and Associations with Parental Input During a Literacy Activity. Berlin, Germany, Conference Early Childhood Education, SIG 5 of EARLI.
        • I. Sincer, M.L.L. Volman, M. Meeuwisse & S.E. Severiens (2018, september 7). Ethnic school composition and sense of school belonging: the moderating role of an open classroom climate. Bolzano, Italy, ECER 2018.
        • R. Kickert, K.M. Stegers-Jager, M. Meeuwisse, L.R. Arends & P. Prinzie (2017, april 25). The role of the assessment system in the relation between learning and performance. Rotterdam, Erasmus Medical Center, IMERR labmeeting.
        • R. Kickert, K.M. Stegers-Jager, M. Meeuwisse, L.R. Arends & P. Prinzie (2017, juni 9). The role of the assessment system in the relation between learning and performance. Rotterdam, Erasmus University College, CEL innovation room.
        • A.E. Krijnen, R.C.M. van Steensel, M. Meeuwisse & S.E. Severiens (2018, juli 20). Parental Literacy Beliefs and Associations with Parental Support of Children’s Emergent Literacy Development. An Exploratory Study. Brighton, United Kingdom, Conference of Scientific Studies of Reading.
        • I. Sincer, M.L.L. Volman, M. Meeuwisse & S.E. Severiens (2018, augustus 31). School composition and sense of school belonging: the role of an open classroom climate. London, UK, ESA Mid-term conference.
        • M. Meeuwisse, S.E. Severiens, J. Brouwer & E. Jansen (2018, juni 15). Een verkenning van sociale interactie, academische interactie en thuisvoelen in studentgecentreerde leeromgevingen. Nijmegen, Onderwijs Research Dagen.
        • E. Jansen, J. Brouwer, S.E. Severiens & M. Meeuwisse (2018, augustus 30). Exploration of social and academic integration and belongingness in student-centered learning. Giessen, EARLI.
        • R. Kickert, K.M. Stegers-Jager, M. Meeuwisse, L.R. Arends & P. Prinzie (2017, februari 21). De rol van zelfregulerend leren en participatie in het behalen van studieprestaties onder een vernieuwd toetsingssysteem. Rotterdam, Erasmus Education Research (EER) lunchmeeting.
        • M. Meeuwisse & R.P. Wolff (2018, november 13). Knowing and showing (what works... or not!). Towards inclusion in higher education. Rotterdam, Opening Education Lab.
        • S.E. Severiens, K.H.R. Ouwehand & M. Meeuwisse (2018, september 6). Do professional learning communities improve teacher self-efficacy in diverse schools? Secondary analyses on the TALIS-2013 data from the Netherlands. Bolzano, ECER.
        • M. Meeuwisse, S.E. Severiens & E. van der Boom (2017, juni 29). Scholen als lerende organisaties in Nederland. Antwerpen, België, Onderwijs Research Dagen.
        • A.E. Krijnen, R.C.M. van Steensel, M. Meeuwisse & S.E. Severiens (2017, september 1). Implementing PLCs to Sustain a Family Literacy Program in Dutch Urban Elementary Schools. Tampere, Finland, EARLI Conference 2017.
        • R. Kickert, K.M. Stegers-Jager, M. Meeuwisse, L.R. Arends & P. Prinzie (2017, april 20). The role of the assessment system in the relation between learning and performance. Utrecht, ICO National Spring School.
        • R. Kickert, K.M. Stegers-Jager, M. Meeuwisse, L.R. Arends & P. Prinzie (2017, maart 30). De rol van zelfregulerend leren en participatie in het behalen van studieprestaties onder een vernieuwd toetsingssysteem. Breda, Avans Hogeschool, Kenniskring.
        • M. Meeuwisse & L. Dominguez Alvarez (2017, oktober 6). School als lerende organisatie: wat heb je als school nodig? Amersfoort, Lerarencongres.
        • R. Kickert, M. Meeuwisse, K.M. Stegers-Jager, P. Prinzie & L.R. Arends (2017, augustus 23). Academic progress under various assessment systems. Kopenhagen, ECER conference.
        • R. Kickert, K.M. Stegers-Jager, M. Meeuwisse, P. Prinzie & L.R. Arends (2016, juli 13). The role of motivation, learning strategies and participation in academic performance under a renewed examination system: refitting a structural model. Amsterdam, Higher Education Conference.
        • M. Meeuwisse, L.A.L. de Meijer, M.Ph. Born & S.E. Severiens (2016, augustus 23). Learning, earning, family and leisure. Life domains and academic careers. Dublin, ECER.
        • L.A.L. de Meijer & M. Meeuwisse (2016, juli 13). Diversity in Higher Education. Amsterdam, Higher Education Conference.
        • A.E. Krijnen, R.C.M. van Steensel, M. Meeuwisse, J. Jongerling & S.E. SeveriensExtending the Home Literacy Model: a new typology of parent-child home literacy activities and associations with children´s emergent literacy skills. Bad Schüssenried, ICO Fall School.
        • S.G.A. van Herpen, M. Meeuwisse, W.H.A. Hofman & S.E. Severiens (2016, juli 13). Types of adjustment during the transition to university: changes in effort, self-efficacy and performance. Amsterdam, Higher Education Conference.
        • R. Kickert, K.M. Stegers-Jager, M. Meeuwisse, P. Prinzie & L.R. Arends (2016, mei 25). De rol van motivatie, leerstrategieën en participatie in het behalen van studieprestaties onder een vernieuwd examensysteem. Rotterdam, Onderwijs Research Dagen.
        • M. Meeuwisse (2016, mei 27). De student experience: de rol van studiebetrokkenheid en studenttevredenheid in het vergroten van onderwijskwaliteit en studiesucces. Rotterdam, Onderwijs Research Dagen.
        • R. Kickert, M. Meeuwisse, K.M. Stegers-Jager, P. Prinzie & L.R. Arends (2016, november 2). Academic progress under various assessment regimes. Bad Schussenried, ICO International Fall School 2016.
        • A.E. Krijnen, R.C.M. van Steensel, M. Meeuwisse, J. Jongerling & S.E. Severiens (2016, augustus 25). Associations Between Parental Literacy Beliefs, Home Literacy Activities and Children´s Emergent Literacy Skills. Dublin, ECER 2016.
        • M. Meeuwisse, L.A.L. de Meijer, M.Ph. Born & S.E. Severiens (2015, juni 17). Studeren met een (bij)baan: overeenkomsten en verschillen tussen autochtone en niet-westerse allochtone studenten. Leiden, Onderwijs Research Dagen.
        • M. Meeuwisse, W.A. De Vos, L. van Schie & S.E. Severiens (2015, augustus 27). Wellbeing of pupils in prevocational secondary education: The influence of the Good Behavior Game. Limassol, Cyprus, 16th Biennial Earli Conference for Research on Learning and Instruction 2015.
        • S.G.A. van Herpen, M. Meeuwisse, W.H.A. Hofman & S.E. Severiens (2015, juni 17). De effecten van een Pre-Academic Programma op studiesucces in het eerste jaar. Leiden, Onderwijs Research Dagen.
        • S.G.A. van Herpen, M. Meeuwisse & L.R. Arends (2015, augustus 25). Early predictors of first-year academic achievement: effort, self-efficacy and college choice. Limassol, Cyprus, 16th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction 2015.
        • S.G.A. van Herpen, M. Meeuwisse & L.R. Arends (2015, augustus 23). Early predictors of first-year academic achievement: effort, self-efficacy and college choice. Limassol, Cyprus, 20th JURE Conference.
        • A.E. Krijnen, M. Meeuwisse, S.E. Severiens & R.C.M. van Steensel (2015, november 4). Ouderbetrokkenheid in de voor- en vroegschoolse educatie: omgang met diverse oudergroepen en bevordering van duurzaamheid. Amersfoort, NRO congres.
        • A.E. Krijnen, R.C.M. van Steensel, M. Meeuwisse & S.E. Severiens (2015, juni 19). Opvattingen van ouders in een family literacy programma over hun rol in de talige en geletterde ontwikkeling van kleuters. Eerste resultaten van een kwalitatieve studie. Leiden, ORD.
        • L.A.L. de Meijer, M. Meeuwisse, M.Ph. Born & S.E. Severiens (2014, augustus 28). Learning. Earning, Leisure, and Family. Life Domains and Academic Careers (part 2). Padova, Italy, Open Spaces for Interaction and Learning Diversities.
        • M. Meeuwisse, L.A.L. de Meijer, M.Ph. Born & S.E. Severiens (2014, augustus 28). Learning. Earning, Leisure, and Family. Life Domains and Academic Careers (part 1). Padova, Italy, Open Spaces for Interaction and Learning Diversities.
        • L.A.L. de Meijer, M. Meeuwisse, R.J. Zijderveld & A.S. Dias - Broens (2019). Personal and Professional Development of Students: Academic and work trajectories of ACPA- and premaster students in Pedagogical Sciences (gehonoreerd). 2019: Rotterdam (2019, september 1 - 2021, augustus 31).
        • M. Meeuwisse, S.E. Severiens & M.P. Born (2009). Learning environment, interaction, sense of belonging and study success in ethnically diverse student groups. 13th biennial conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI): Amsterdam (2009, augustus 1).
        • M. Meeuwisse, M.P. Born & S.E. Severiens (2009). The family-study interface: Differences and similarities between ethnic minority and ethnic majority students. Annual conference of the Dutch Association of Researchers in the field of Industrial and Organizational Psychology (WAOP): [s.l.] (2009, november 1).
        • M. Meeuwisse, S.E. Severiens, L.M. Vermeulen & M.P. Born (2009). Reasons for withdrawal from higher vocational education. 13th biennial conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI): Amsterdam (2009, augustus 1).
        • M. Meeuwisse, S.E. Severiens & M.P. Born (2008). Exploring reasons for withdrawal from higher vocational education in the Netherlands. A comparison of ethnic minority and nonminority students. EARLI: Gothenborg (2008, mei 1).
        • M. Meeuwisse, S.E. Severiens & M.P. Born (2008). Uitval in het hbo.Uitvalredenen voor niet-westers allochtone en autochtone studenten. ORD: Eindhoven (2008, juni 1).
        • M. Meeuwisse (2019). Niet iedereen krijgt evenveel kansen.
        • M. Meeuwisse & R.P. Wolff (2018). Inclusive and culturally sensitive education. bEURs: Rotterdam (2018, september 19 - 2018, september 19).
        • M. Meeuwisse & S. Crafter (2014). Diversity in classrooms. ICO fall school: Blankenberge (2014, november 10 - 2014, november 14).
        • M. Meeuwisse, R.P. Wolff, A.A.C.M. Smeets & J.J.M. Takkenberg (2018). #IBelong - Towards a Sense of Belonging in an Inclusive Learning Environment.
        • M. Meeuwisse (2018). Making inclusive education happen. College Café: Rotterdam (2018, oktober 2 - 2018, oktober 2).
        • M. Meeuwisse, L.A.L. de Meijer & R.P. Wolff (2017). Reflecteren aan de hand van video-logs: een practicummodule Interculturele Sensitiviteit & Competentie voor studenten Onderwijswetenschappen. Comeniusbeurs Teaching Fellow 2018 (gehonoreerd): .
        • A.E. Krijnen, R.C.M. van Steensel, M. Meeuwisse & S.E. Severiens (2016). Nieuwe inzichten in het geletterd gezinsklimaat: relaties tussen thuisactiviteiten, ouderlijke opvattingen en de ontluikende geletterdheid van jonge kinderen. Onderwijs Research Dagen 2016: Rotterdam.
        • A.E. Krijnen, R.C.M. van Steensel, M. Meeuwisse & S.E. Severiens (2016). Een uitbreiding van het Home Literacy Model: de relaties tussen ouderlijke opvattingen over vroege taal- en leesontwikkeling, thuisactiviteiten en de taalvaardigheid van jonge kinderen. Onderwijs Research Dagen: Rotterdam (2016, mei 25 - 2016, mei 27).
        • L.A.L. de Meijer, M.J.M. van den Berg & M. Meeuwisse (2016). Transitie van MBO naar arbeidsmarkt: de rol van student, opleiding en werkveld bij de overgang van studie naar baan. Beleidsgericht Onderwijsonderzoek 2016: .
        • R. van der Aa, S.E. Severiens, E. van der Boom & M. Meeuwisse (2015). Teaching and Learning International Survey (TALIS) 2018.
        • S.E. Severiens, T. Tudjman, R. van der Aa, E. van der Boom, H. de Koning & M. Meeuwisse (2015). Differentiated teaching in Europe: A comparative study. NRO - Differentiation in Education: .
        • G.J. de Bruijn, M. Meeuwisse, L.A.L. de Meijer & P.C.M. Luijk (2015). Healthy Learning Communities: an RCT to improve adolescent health in low vocational schools via Gezonde School and Professional Learning Communities. PP5 Opvoeding en Onderwijs: .
        • L.A.L. de Meijer, M. Meeuwisse, M.Ph. Born & S.E. Severiens (2015). The leisure-study interface and academic outcomes: Testing a structural model. 16th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction 2015: Cyprus (2015, augustus 25 - 2015, augustus 29).
        • R. Kickert, M. Meeuwisse, P. Prinzie, L.R. Arends & K.M. Stegers-Jager (2015). De invloed van ' Nominaal is Normaal' (N=N) op de tijdbesteding van studenten. Onderwijs Research Dagen: Leiden (2015, juni 17 - 2015, juni 19).
        • M. Meeuwisse, S.E. Severiens & W.H.A. Hofman (2014). De invloed van N=N op studiegedrag van studenten.
        • R.C.M. van Steensel, M. Meeuwisse & S.E. Severiens (2014). Ouderbetrokkenheid in de voor- en vroegschoolse educatie: omgang met diverse oudergroepen en bevordering van duurzaamheid.
      • M. Meeuwisse (2013-2023). Member of Editorial Board. International Studies in Widening Participation.
      • M. Meeuwisse (2018). The student-curriculum interplay: Academic trajectories of diverse students at the Erasmus University Rotterdam. Research fellowship - Community for Learning & Innovation: Rotterdam. Overig.
      • M. Meeuwisse (2017). Inclusive learning environments in European higher education. Support Programme National and International Projects (SNIP): Rotterdam. Overig.
  • 4.1C Innovation in Education & Training

    Title
    4.1C Innovation in Education & Training
    Year
    2019
    Year level
    (Master) (Master)

    4.1P Investigating Edu. Innovations

    Title
    4.1P Investigating Edu. Innovations
    Year
    2019
    Year level
    (Master) (Master)

    4.3P Intercul. Sensitivity & Competences

    Title
    4.3P Intercul. Sensitivity & Competences
    Year
    2019
    Year level
    (Master) (Master)
  • Assistant Professor

    University
    Erasmus University Rotterdam
    School
    Erasmus School of Social and Behavioural Sciences
    Department
    Department of Psychology, Education & Child Studies/Educational and Developmental Psychology
    Country
    The Netherlands
    Telephone
    +31104081038

Address

Visiting address

Burg. Oudlaan 50 3062 PA Rotterdam

Postal address

Postbus 1738 3000 DR Rotterdam