Bekijk het studieprogramma

Geneeskunde

Het studieprogramma in het kort

Bekijk hier het studieprogramma!

Dit ga je leren

ErasmusArts 2030

ErasmusArts 2030

Met Erasmusarts 2030 introduceert het Erasmus MC een geneeskundeopleiding die klaar is voor de toekomst en die aansluit bij een eigentijdse visie op onderwijs. Maar wat houdt Erasmusarts nou precies in en waarin verschilt het van het vorige curriculum? Na het zien van deze informatieve video ben je helemaal op de hoogte.

Klik hier voor het studieprogramma

Studie in cijfers

12-18u
Contacturen eerstejaars Aantal uur aangeboden per week
93%
Doorstroom naar tweede jaar Binnen deze opleiding
Bekijk alle

Voor Geneeskunde moet je in Rotterdam zijn! Theorie en praktijk zijn geordend in blokken, verdeeld over de drie jaar van de bachelor. Tussendoor loopt ook projectonderwijs en flankerend onderwijs, zoals klinische vaardigheden.  De opbouw van het curriculum volgt de levenscyclus; van geboorte tot ouderenzorg. In de drie jaar komen biomedische concepten steeds gedetailleerder terug om uiteindelijk een brede kennisbasis op te bouwen. 

Kenmerken van onze opleiding zijn: 

  • Patiënt-georiënteerd: vanaf de eerste colleges ontmoet je patiënten 
  • Training in wetenschappelijk onderzoek 
  • Casusgestuurd onderwijs: samen met medestudenten aan de slag met realistische vraagstukken 
  • Minoren in het binnen- en buitenland 
  • Aandacht voor professionele en persoonlijke ontwikkeling, samenwerking en communicatie 
  • Verdieping in projecten naar keuze op het gebied van wetenschap, duurzaamheid, technologie, zorgbeleid en organisatie 
  • [H2] Onderwijsprogramma 

Het Erasmus MC leidt studenten op tot breed academische gevormde artsen die maatschappelijk betrokken zijn en voorbereid zijn op nieuwe technologische ontwikkelingen. Pijlers van het onderwijs zijn: 

  • Casusgestuurd onderwijs: onder begeleiding van een docent behandel je per thema samen met je medestudenten een casus: van ziektebeeld naar mogelijke diagnose en behandeling. Daarbij ontdek je de biomedische basis en oorzaken van de ziekte, de onderzoeken die nodig zijn om tot een diagnose te komen en de alternatieven voor behandeling.  
  • Projectonderwijs: je analyseert complexe gezondheidsvraagstukken vanuit één van de perspectieven: wetenschappelijk onderzoek, medische technologie, duurzame volksgezondheid en zorgbeleid en –organisatie. Zo ontdek je je eigen talenten en leer je samenwerken met andere mensen en disciplines.  
  • VIP-onderwijs (Vorming Identiteit en Professionaliteit): ruimte voor de ontwikkeling van je eigen identiteit als arts. Onder begeleiding van een vaste VIP-coach leer je jezelf kennen en ontwikkel je jezelf op professioneel en persoonlijk vlak,, individueel en gezamenlijk.  
  • Programmatisch toetsen: toetsen om te groeien en te ontwikkelen. De nadruk ligt niet op het behalen van cijfers, maar op het monitoren van je voortgang en het leveren van extra inzet waar nodig.  

Tijdens de opleiding komen medische disciplines geïntegreerd aan bod: van de biomedische fundamenten tot en met diagnose en behandeling. Studenten leren hun kennis, vaardigheden en attitude te integreren, en met toenemende zelfstandigheid toe te passen.  

Meer informatie over de onderwijsvormen? Klik hier.

Bindend Studieadvies (BSA) 

Beschik je over voldoende inzet, discipline en motivatie? Aan de EUR zorgen we samen dat jij op tijd kunt afstuderen door middel van een actief programma gericht op het voorkomen van studievertraging. Aan het eind van het eerste jaar dien je minimaal 35 of 30 ECTS behaald te hebben en ontvang je een bindend studieadvies. Met een positief advies kun je door naar bachelorjaar 2.  

Patiëntgeoriënteerd onderwijs 

Patiëntgeoriënteerd onderwijs loopt als een rode draad door je studie, met als doel om het denken en handelen als arts je eigen te maken. Je ontwikkelt op een interactieve manier belangrijke ‘klinische vaardigheden’, zoals het afnemen van een anamnese, het verrichten van lichamelijk onderzoek en medische handelingen. Daarnaast leer je probleemoplossend te denken, een casus presenteren en hoe je een behandelplan opstelt voor een ‘simulatie-patiënt’. 

Minstens zo belangrijk is het ontwikkelen van een professionele houding, waarbij sociale en communicatieve vaardigheden horen, die je nodig hebt om met patiënten, collega’s en zorgverleners om te gaan. 

Tijdens patiëntparticipatiecolleges in de bachelor en het eerste jaar van de master zijn patiënten in de collegezaal aanwezig. De patiënt wordt door de docent en de studenten geïnterviewd, waarna wordt ingegaan op de theorie achter de ziekte. 

De coschappen die deel uitmaken van de master zijn de kern van het patiëntgeoriënteerde onderwijs. In deze fase loop je als coassistent enkele weken of maanden stage op alle medisch specialistische afdelingen van een ziekenhuis en bij een huisarts. 

Studiebegeleiding

Studeren doe je niet alleen. Van alle kanten staan wij klaar om je verder te helpen. Naast de docenten zijn er mentoren en coaches die je begeleiden. Bij de studieadviseurs kun je terecht als je begeleiding of speciale voorzieningen nodig hebt of bij problemen met je studieplanning. Je kunt met de studentendecaan onder andere spreken over financiële zaken. Met je coach kun je gedurende je gehele bachelorstudie praten over je professionele ontwikkeling tot arts.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen