‘Art Now’ laat twee-wekelijks een nieuw werk zien uit de kunstcollectie EUR. Kunst Nu, digitaal op het scherm, ter inspiratie, als troost, ter verbeelding, als reflectie of gewoon als afleiding en oprekker van de werkelijkheid.
Art Now 102: Dick Elffers

Dick Elffers ‘Rotterdam in Keramiek’ (1969) - materiaal: keramiek - doorsnede: ca. 2 meter Kunstcollectie EUR - locatie: naast de hoofdentree van het Erasmusgebouw
Jarenlang werd aangenomen dat het grote kunstwerk Rotterdam in Keramiek uit 1969 was ontworpen door beeldhouwer Piet van Stuijvenberg (1901–1988). Recent onderzoek heeft echter uitgewezen dat niet Van Stuijvenberg, maar kunstenaar Dick Elffers (1910–1990) de daadwerkelijke ontwerper is. De ronde keramische plaquette, met een doorsnee van circa twee meter, bestaat uit meerdere segmenten en is verdiept aangebracht in de betonnen wand naast de hoofdentree van het Erasmusgebouw. Het kunstwerk toont een gestileerde plattegrond van Rotterdam aan de Maas, met drie rode markeringen. Deze verwijzen naar de drie historische locaties van de voorloper van de Erasmus Universiteit Rotterdam, de Nederlandsche Handels-Hoogeschool (NHH), later de Nederlandse Economische Hogeschool (NEH): het Beursgebouw aan de Blaak (vanaf 1913), de Hogeschool aan de Pieter de Hoochweg (vanaf 1916) en campus Woudestein (vanaf 1968 tot heden). Rotterdam in Keramiek is een zogenaamd ‘gebouw gebonden’ kunstwerk en maakt daarmee deel uit van het monument Woudestein.
Art Now 101: Dick Cassee

Dick Cassee – ‘CONSTRUCTIE IN CIRKEL I, 1967 – droge naald ets, doorsnede 24 cm - Kunstcollectie EUR (aangekocht in 1969)
Dick Cassee (1931-2023) wordt beschouwd als een toonaangevende vertegenwoordiger van de Nederlandse abstract-geometrische kunst en een van de meest prominente grafische kunstenaars van Nederland. Hij werd geboren in Boemendaal en studeerde van 1950 tot 1954 aan de AKI in Enschede, waar de beroemde architect Aldo van Eyck een van zijn docenten was. In 1961 werkte hij in de invloedrijke studio Atelier 17 van Stanley Hayter in Parijs, een ervaring die het punt in zijn carrière markeert waarop hij zich meer ging richten op het maken van droge naald etsen. Cassee's werk is voornamelijk abstract en geometrisch, gekenmerkt door monochrome tinten. Het staat bekend om zijn sereniteit en technische beheersing. Landschappen en verlaten omgevingen waren een belangrijke inspiratiebron voor hem. Hij maakte vaak schetsen ter plekke, waarbij hij zijn onderwerpen herhaaldelijk tekende om ‘de vorm mee te nemen’ en deze later in zijn atelier verder uit te werken. Ondanks de abstracte aard van Cassee’s werk, zijn de beelden altijd diep geworteld in de observatie van de natuur.
Art Now 100: Henk Huig

Henk Huig, De identiteitscrisis van Tielse Flip, 1967 - acryl op linnen (11 delen), 242 x 262 cm Kunstcollectie EUR, gerestaureerd in 2016, huidige locatie begane grond Polak gebouw campus Woudestein.
Op de begane grond in het Polak gebouw op campus Woudestein hangt het schilderij ‘De identiteitscrisis van Tielse Flip’ uit 1967 van Henk Huig (1934, Amsterdam).
Henk Huig was een veelzijdig kunstenaar. Hij volgde begin jaren vijftig zijn opleiding aan de kunstnijverheidsschool en reisde daarna naar Turkije en Iran. Huig werd graficus en schilder en werd door zijn opvallende postuur als bodybuilder vaak zelf ook op de foto gezet met zijn werk. In de jaren vijftig werkte hij als graficus, traditioneel realistisch, een beetje tam nog. Dat verandert als hij begin jaren zestig gaat schilderen, in een stille toon en gave vlakverdeling, met de natuur als thema. Van een expressionistisch geaarde, lyrisch-grafische stijl stapt hij via gouaches naar collages over naar een nieuw-realistische schilderkunst waarin een zeker pop-surrealisme toeslaat. Daarvoor krijgt hij in 1967 de Amsterdamse Havenprijs en in 1968 de Koninklijke Subsidie voor de Schilderkunst. Humor, woordspelingen en referenties naar Pop Art keren terug in zijn werk waarmee hij de moderne mens van zijn tijd wil neerzetten. 'Absurdistische strips', kopt een krant in die tijd. Deze karakteristieken zijn duidelijk terug te zien in het werk in de EUR dat tijdens die hoogtijdagen gemaakt moet zijn. Werkend met patronen en leegte, vlak en 3D, worden zijn schilderijen krachtige halflyrische halfpopachtige composities, die doen denken aan Zekvelds pop art. Het werk moet van 1968 of daarvoor zijn: eind 1968 besluit de kunstcommissie van de EUR om de bruikleen te accepteren van architect Dunnebier. Hij heeft het schilderij gekocht, heeft er geen plek voor, en geeft het voor vijf jaar in bruikleen aan de NEH, waarna de EUR het in 1997 aankoopt.
Tekst - Sandra Smets (uit kunsthistorische beschrijving van highlights kunstroute EUR).
Art Now 99: Silvia B.

Silvia B., ‘Hazels’s Spring’, 2024 - Afmeting 105 x 190 x 190 cm. – Mixed media
Silvia B. over eigen werk; ‘Mijn nieuwste serie komt voort uit de evenwichtsoefening van het hedendaagse leven. Een serie die reflecteert op zowel het drama als de vreugde van het menselijk leven op aarde in het Antropoceen*.In de sculpturen van de Entanglement serie worden de grenzen tussen natuur en cultuur vloeibaar. De kale huid van ontschorste bomen versmelt naadloos met die van menselijke adolescente lichaamsdelen, waardoor zowel hun kwetsbaarheid als hun wil om te leven met elkaar verweven raken’.
Silvia B.’s kunstwerken uit de Entanglement serie, inclusief het hier getoonde werk Hazel’s Spring (2024), zijn nog tot 10 maart 2025 te zien in de Erasmus Gallery op campus Woudestein.
*Het Antropoceen is het recentste geologische tijdperk in de geschiedenis van de aarde, waarin de mens de invloedrijkste soort is geworden en een aanzienlijke impact heeft op het klimaat en de ecosystemen van de planeet].
Art Now 98: Richard Lohse

Richard Lohse – ‘Systematische Farbreihe’, z.j. – zeefdruk, 55 x 55 cm - Kunstcollectie EUR (aangekocht in 1969)
Kunstenaar Richard Lohse (1902-1988) was een Zwitserse schilder en graficus en wordt gezien als een belangrijke vertegenwoordiger van de constructieve kunststromingen uit de 20e eeuw. Door zijn moeilijke economische omstandigheden kon hij niet gaan studeren en trad hij al op jonge leeftijd in dienst bij een reclamebureau, waar hij een opleiding volgde tot reclameontwerper. Binnen afzienbare tijd stelde succes hem in staat om zijn eigen grafisch ontwerpstudio op te richten. Hij standaardiseerde picturale middelen en begon modulaire en seriële systemen te ontwikkelen. In 1943 brak hij door in de kunstwereld. Lohse combineerde kunst met een sterk politiek en moreel bewustzijn. Als activist was hij betrokken bij (illegale) protesten en kwam hij op voor immigranten. Zijn politieke overtuigingen leidden hem vervolgens naar de verzetsbeweging. Lohse’s werken bestaan uit systematische, tweedimensionale laminaire vlakken van integrerende kleurelementen in verschillende logische/wiskundige relaties. Ze zijn gebaseerd op structuur en kleur en op hoe wij die waarnemen. Elk element speelt daarbij een gelijke kwalitatieve/even belangrijke rol.