De Betekenis van Rijkdom

Een terugblik op het Executive Program
Terugblik op Executive Program De Betekenis van Rijkdom

Meer dan 20 nationale en internationale experts en thought leaders delen in zes maanden tijd wetenschappelijke en praktische kennis, inzichten en ideeën over de betekenis van rijkdom. Een betekenis die verder gaat dan processen en producten gericht op financieel gewin. Het gaat over geluk, tevredenheid en het betekenisvolle leven. Wat haal je concreet uit het Executive Program De Betekenis van Rijkdom? Een aantal alumni aan het woord.

Een zoektocht naar verdieping als insteek voor dit programma

HBO-docent René den Besten: 'Mijn doel is om meer theorieën te horen en inzichten te krijgen in het begrip betekenisvol adviseren en het begrip rijkdom’. Business Development Enabler Donatella van Leeuwen-Cascino begint haar projecten altijd met een intake. ‘Na het doorlopen van het Executive Program De Betekenis van Rijkdom heb ik meegenomen dat betekenisvol ondernemen en economisch belang hand-in-hand gaan in de vraagstelling. In mijn intake richting ondernemers stel ik tegenwoordig de vraag achter de vraag. Hierdoor bereik ik dat ondernemers zich beter kunnen onderscheiden.’

Van verwachtingen naar resultaat

Erna de Klerk laat haar rol als financieel adviseur verder gaan dan enkel financieel advies geven: ‘Ik heb hoge verwachtingen vanwege mijn affiniteit met het onderwerp’. Erna was vooral erg benieuwd naar de kwaliteit van de docenten. ‘Mijn verwachtingen zijn aan alle kanten overtroffen’. Thomas Groenewoud (financieel manager bij een zorggroep) sluit hierbij aan: 'Vanuit financiële functies en organisaties wordt vaak rationeel gedacht en gestuurd op resultaat. Deze opleiding geeft een heel ander perspectief aan de term ‘rijkdom’. Verandering ontstaat juist ook na de opleiding in zakelijke interacties. Ik sta meer stil bij de vraag: ‘Is het nou het resultaat waar je het met verzekeraars over hebt of ben je er om de patiënten en cliënten te helpen met de best mogelijke zorg?’ Terug naar de purpose, dus.

Op weg naar een betekenisvol(ler) leven

Na het afronden van de opleiding ‘De Betekenis van Rijkdom’ heb je een grote stap gezet richting een
dienstverlening waarbij niet langer de producten en processen gericht op financieel gewin centraal staan, maar de betekenis van rijkdom: het geluk, de tevredenheid en het betekenisvolle leven. Dat dit effect heeft binnen de dagelijkse werkzaamheden benadrukt Donatella: ‘In mijn strategiesessies behandel ik de vragen die verder gaan dan pur sang economisch belang en lukt het ons om het profiel van de mens boven water te krijgen. Waardoor de organisatie een sterk team kan vormen.’

Zowel zakelijk als privé betekenisvol(ler)

René gebruikt vrijwel dagelijks de geworven theorieën en inzichten in de vakken die hij op de Hogeschool geeft en heeft het toegevoegd aan zijn curriculum. Deelnemer Kris: 'Betekenisvoller werken heeft ertoe geleid dat ik klanten kan helpen met de vraag waar ze echt gelukkig van worden en daarop gericht actie ondernemen. Bij sommige gesprekken leidt dat tot keuzes om niet op zoek te gaan naar 'altijd maar meer.' Als voorbeeld noemt hij dat een klant goede doelen aan het ondersteunen is. Op persoonlijk gebied heeft Kris ook stappen gezet. Zo neemt hij meer tijd voor gezin en ontspanning. Dit brengt hem rust.

Executive Program ‘De Betekenis van Rijkdom’ geschikt voor brede doelgroep

Alle deelnemers benadrukken dat zowel de financiële dienstverlening als ook personen met een bredere kijk op strategisch, filosofisch en economisch niveau aan bod komen. Deelname aan het programma laat je vanuit een nieuw perspectief naar de maatschappij kijken en geeft input voor de manier waarop je op een betekenisvolle manier kunt ondernemen. Helemaal voor personen die na de nodige praktijkervaring een frisse blik op leiderschap en strategie willen implementeren.

Meer lezen over hoe verandering invloed heeft op ons geluk, of benieuwd hoe jij stappen kunt zetten naar een betekenisvol(ler) leven? Verdiep je dan eens in Executive Program 'De Betekenis van Rijkdom' van de Erasmus Universiteit.