Docenten

Opvoedvraagstukken in een diverse samenleving
Nicole Lucassen

Prof.dr. Nicole Lucassen

Nicole Lucassen onderzoekt als bijzonder hoogleraar binnen het team Jeugd & Gezin de effectiviteit van interventies gericht op kinderen en jongeren die opgroeien in armoede. Daarnaast is zij betrokken bij projecten gericht op het vergroten van (factoren van) veerkracht van kinderen, jongeren, (alleenstaande) ouders en de opvoedomgeving. Nicole werkt veel samen met (gemeentelijk) beleid en praktijk en streeft naar maximale impact van het werk dat zij doet. Nicole verzorgt onderwijs binnen de bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen, binnen de Master Opvoedvraagstukken in een diverse samenleving en begeleidt stages en scripties.

Joyce Weeland

Dr. Joyce Weeland

Joyce Weeland is gepromoveerd in de Preventieve Jeugdhulp. Zij werkt als universitair hoofddocent en onderzoeker bij de afdeling Jeugd en Gezin. Joyce doet onderzoek naar welke mensen, plekken en activiteiten de veerkracht van kinderen versterken, specifiek bij kinderen die in een superdiverse stad als Rotterdam opgroeien. Wat helpt hen omgaan met lastige situaties of omstandigheden? Hierbij streeft zij ernaar niet alleen onderzoek over, maar ook met, kinderen te doen. Kinderparticipatie vindt zij ook een belangrijk thema. In de master Opvoedvraagstukken in een Diverse Samenleving coördineert zij de doorlopende leerlijn Professionele vaardigheden en het vak "Opgroeien in een diverse en grootstedelijke context". Ook begeleidt zij masterscripties en masterstages. 

Marije Vermeulen

Dr. Marije Vermeulen

Marije Vermeulen is wetenschappelijk docent bij de opleiding Pedagogische Wetenschappen. Ze is betrokken bij verschillende blokken in de bachelor en eveneens bij het onderwijs van de masterspecialisaties Orthopedagogiek en Opvoedvraagstukken in een diverse samenleving, o.a. als stagecoördinator en als begeleider van scripties en klinische stages. Marije is orthopedagoog en ze is gespecialiseerd in slaap en slaapproblemen van kinderen en adolescenten. Ze heeft onderzoek gedaan naar de relatie tussen slaap en cognitief en gedragsmatig functioneren van kinderen.

Maartje Luijk

Prof.dr. Maartje Luijk

Maartje Luijk is hoogleraar Pedagogiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, waar zij lesgeeft in de grondbeginselen van de Pedagogiek. Ze doceert onder meer de vakken Inleiding in opvoeding en onderwijs, de minor Opvoedvraagstukken en het mastervak Hechten: wetenschap & praktijk.. Ook begeleidt zij masterscripties en stages. Haar onderzoek richt zich op de dagelijkse uitdagingen van ouders, zoals slaapproblemen en huilen bij jonge kinderen, en de effecten van ouderlijke stress en vermoeidheid, waaronder parental burnout.

Maartje beschouwt ouderschap als een prachtige maar zware taak. Haar onderzoek is erop gericht ouders in het dagelijks ouderschap te ondersteunen. Ze gebruikt een verscheidenheid aan onderzoeksontwerpen, waaronder historische bronnen, cohortdata, dagelijkse metingen en co-design, om te begrijpen waarom opvoeding soms zo ingewikkeld kan zijn en hoe ouders het beste geholpen kunnen worden. Haar interdisciplinaire aanpak verbindt verleden en heden en biedt nieuwe perspectieven op de ondersteuning die ouders vandaag de dag nodig hebben. Uiteindelijk draagt haar werk bij aan de gezonde ontwikkeling van toekomstige generaties – zowel ouders als kinderen.

ESSB Robin Achterhof

Dr. Robin Achterhof

Robin Achterhof houdt zich als universitair docent binnen het team Jeugd & Gezin vooral bezig met het welzijn van jongeren. Zijn achtergrond ligt in de klinische psychologie, maar in zijn onderzoek probeert hij de bredere systemische bril van pedagogen ook mee te nemen. Hij richt zich vooral op de sociale levens van diverse groepen jongeren, hoe die er op dag-tot-dag niveau uitzien, en hoe sociale factoren verband houden met het (mentaal) welzijn van jongeren. Hierin maakt hij vooral gebruik van experience sampling, een methode waarbij unieke inzichten te verkrijgen zijn door participanten meermaals per dag in hun alledaagse leven te bevragen. Robin geeft onderwijs en begeleidt scripties en stages in de bachelor en masters van Pedagogische Wetenschappen. In de master Opvoedvraagstukken in een diverse samenleving organiseert hij samen met Crystal Smit het vak Opgroeien met leeftijdsgenoten en sociale media. 

Crystal Smit

Dr. Crystal Smit

Crystal Smit is universitair docent binnen het team Jeugd & Gezin aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Haar werk richt zich op het bevorderen van het mentale en fysieke welzijn van jongeren en de sociale invloeden die daarbij een rol spelen. Ze doceert onder andere het mastervak Opgroeien met leeftijdsgenoten en sociale media en begeleidt zowel masterscripties als stages.

In haar onderzoek richt Crystal zich op het versterken van jongeren om een gezonde mentale en fysieke ontwikkeling te bevorderen. Dit doet ze door programma’s te ontwikkelen in co-creatie met jongeren zelf, evenals met ouders, docenten en zorgprofessionals. Haar aanpak integreert positieve sociale invloeden, zoals peer support en de rol van influencers, om jongeren te ondersteunen in hun ontwikkeling.

Renske van der Gaag

Dr. Renske van der Gaag

Renske van der Gaag is Universitair Docent Jeugd en Gezin binnen het team Youth & Family. Zij doet onderzoek naar sociale ongelijkheid in de toegankelijkheid en kwaliteit van jeugdzorg voor gezinnen en jeugdigen met diverse achtergronden (culturele diversiteit, maar ook sociaaleconomisch). In het verleden heeft zij vanuit haar bestuurskundige achtergrond veel onderzoek gedaan naar de transitie en transformatie van jeugdzorg – de verschuiving van de verantwoordelijkheid voor de inrichting van de jeugdhulp naar gemeenten – maar ook naar jeugdcriminaliteit en de invloed van verschillende contexten (school, wijk, maar ook samenwerking met politie), naar gemeentelijk jeugdveiligheidsbeleid, jeugdhulpaanpakken rond gezinnen met meervoudige- en complexe problematiek, en inclusiviteit van publieke diensten voor migranten.

Op dit moment werkt ze aan een onderzoek naar de inzet van professionals (jeugdcoaches) met ervaringsdeskundigheid in straatcultuur bij het bereiken van hoog-risico jongeren die door het reguliere jongerenwerk moeilijk bereikt worden. Tevens werkt zij samen met de jeugdhulporganisatie Enver om vanuit onderzoek en praktijk de hulp aan jeugdigen en ouders te verbeteren. In de master Opvoedvraagstukken in een Diverse Samenleving doceert zij het vak ‘Opgroeien in een diverse en grootstedelijke context’. Daarnaast begeleidt zij masterscripties en -stages rond het thema sociale ongelijkheid, onder andere in samenwerking met Enver en andere praktijkpartners.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen