Digitale media en het welzijn van jongeren: Het Movez Network wil de volgende generatie in hun kracht zetten

Digitale media zijn een onlosmakelijk deel van ons leven geworden, en dit geldt ook voor jongeren. Zij zijn van jongs af aan urenlang in de weer met telefoons, computers en tv. Om de volgende generatie in staat te stellen slimme, gezonde en gelukkige mediagebruikers te zijn, is Movez Network gestart door prof. dr. Moniek Buijzen en dr. Esther Rozendaal. Het netwerk is inmiddels uitgegroeid tot een diverse groep onderzoekers verbonden aan EUR en andere universiteiten en tal van maatschappelijke partners. Zij hebben onlangs een website gelanceerd, movez-network.eu, om de samenwerking te verbeteren en hun maatschappelijke impact verder te ontwikkelen.

De visie van het Movez Network begon al voordat het netwerk drie jaar geleden werd opgericht. Samen met Moniek begon Esther te werken aan de initiatieven MyMovez en Bitescience. "Met deze initiatieven wilden we bruggen bouwen tussen stakeholders en onderzoek delen met de praktijk. Met Movez Network willen we hetzelfde doen en met een specifiek doel: de volgende generatie empoweren om slimme, gezonde en gelukkige mediagebruikers te worden", legt Esther uit.

Onderzoek als wederkerige relatie

Het Movez Network omvat het Movez Lab, bestaande uit onderzoekers van de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences, onderzoekers verbonden aan andere universiteiten en maatschappelijke partners zoals scholen, organisaties, ouders en jongeren, variërend van kinderen tot jongvolwassenen. Voor de onderzoekers van Movez Network is de link met de samenleving cruciaal. "We beginnen ons onderzoek niet binnen de muren van de universiteit, maar vragen aan stakeholders met welke problemen zij in de samenleving te maken hebben. We bepalen samen de juiste onderzoeksvragen en zorgen ervoor dat onze onderzoeksresultaten terechtkomen bij maatschappelijke partners", legt Crystal Smit uit. "De kerngedachte achter onze onderzoeksaanpak is dat het een wederkerige relatie moet zijn. Iedereen in ons netwerk draagt evenveel bij en het is geen eenrichtingsverkeer," voegt Moniek toe.

Aanpak van online haat

Een goed voorbeeld van deze onderzoeksaanpak is de 'Like or Cancel'-campagne waaraan Movez Network onlangs heeft bijgedragen. Onderzoekers van het Movez lab werkten samen met het theatergezelschap Theaterhart om te observeren hoe kinderen reageerden op online asociaal gedrag, zoals haatreacties, racisme en sexting. Om effectieve schoolprogramma's te ontwerpen om antisociaal gedrag online te voorkomen, spraken de onderzoekers met kinderen over dat gedrag. "Na de theatervoorstelling vroegen we kinderen hoe ze zouden reageren als ze anderen zagen als doelwit van haat of discriminatie of als slachtoffer van sexting. We vroegen hen ook hoe zij dachten dat deze online kwetsende reacties konden worden gestopt. Deze inzichten werden verzameld en gedeeld via onze Instagram en met ontwikkelaars van educatieve programma's zoals Act or React", legt Chiara de Jong uit. "De ideeën en behoeften van jongeren worden vaak over het hoofd gezien en de inhoud van deze programma's is vaak gebaseerd op ideeën van volwassenen over wat jongeren zouden moeten leren."

De brug tussen onderzoek en de samenleving

De jongere onderzoekers in het netwerk moesten vaak even schakelen toen ze begonnen bij Movez Network omdat het er anders aan toe gaat dan ze gewend waren. "Toen ik hier begon te werken, moest ik mijn mindset veranderen en begon ik echt naar onze stakeholders te luisteren en aan hen te vragen wat belangrijk is en dat als leidraad nemen voor mijn onderzoek," zegt Ying Chuck. "Ik vind het belangrijk dat mijn onderzoek ook mensen buiten het Universiteitsgebouw bereikt. Met Movez Network proberen we een brug te slaan tussen onderzoek en de maatschappij," voegt Hannah Volman toe.

Platform voor verbinding

Met de nieuwe website wil het Movez Network een platform creëren waar mensen met elkaar in contact kunnen komen. Mensen kunnen onderzoek ideeën plaatsen en anderen kunnen zich daarbij aansluiten, zodat iedereen die in het onderwerp geïnteresseerd is met elkaar in contact komt. Jongeren kunnen bijvoorbeeld relevante tips en tricks lezen en zich laten inspireren om deel te nemen aan het onderzoek. Voor Jonas Schlicht belichaamt de website waar het Movez Network om draait "Deel uitmaken van Movez Network betekent dat je gemakkelijk toegang hebt tot ons interdisciplinaire netwerk van onderzoekers en partners. Dat helpt bij het uitvoeren van inter- en trans disciplinaire onderzoeksprojecten". Moniek Buijzen hoopt dat de website kan bijdragen aan hun lange termijndoelen: "Ik hoop dat we, als we over vijf jaar terugkijken, kunnen zeggen: oké, we hebben een manier gevonden om relevant te zijn voor jongeren en hen een stem kunnen geven in het onderzoek dat we doen, zodat ze zich gesterkt, gehoord en serieus genomen voelen."