Écht naar jongeren luisteren

Geinterviewde uit video over Erasmus Sync Lab
Eveline Crone

Jongeren worden wel gehoord, maar niet serieus genomen. Daar zijn veel mensen op straat het over eens. Maar waarom moet je juist wel goed naar jongeren luisteren? Daar doen hoogleraar Eveline Crone en promovendus Kayla Green van het Erasmus Society, Youth & Neuroscience Connected (SYNC) Lab onderzoek naar, samen mét jongeren.

Kayla Green in video over SYNC Lab

Waarom moeten we juist naar jongeren luisteren? - Erasmus SYNC Lab

“We zien dat het brein van jongeren onwijs flexibel is”, legt Kayla Green uit. “En dat vertaalt zich in mooie creatieve ideeën.” Het is juist daarom van belang dat iedere nieuwe generatie de ruimte krijgt om hun stem te laten horen en die mee te nemen in de maatschappij.

“Er worden andere prioriteiten gelegd”

Dat de stem van jongeren niet goed wordt gehoord in onze maatschappij, heeft volgens Eveline Crone te maken dat er andere prioriteiten worden gelegd: “Wat wij graag willen in het Erasmus SYNC Lab is om daar een verschil in te maken. We weten bijvoorbeeld dat als jongeren de mogelijkheid krijgen om hun stem te laten horen, dat dit hun kracht geeft en hun welzijn verbetert. Ook op het gebied van beleid kan het veel opleveren als je de stem van jongeren meeneemt.”

Ben jij benieuwd hoe het Erasmus SYNC lab bijdraagt aan het serieus naar jongeren luisteren? Bekijk de bovenstaande video.

Meer video's over Eveline Crone

Sessies met jongeren in Rotterdam-Zuid

Eveline Crone Podcast

Studio Erasmus - Eveline Crone over de weerbaarheid van jongeren tijdens de coronacrisis

Eveline Crone holding model of teenage brain

Waarom doen pubers zo vaak domme dingen? - Eveline Crone bij Universiteit van Nederland

Promovendus

Lees meer over het werk van het Erasmus SYNC Lab.