Onderzoekers maken e-magazine over mentaal welzijn om brug te slaan met praktijk

De mentale gezondheid van tienermeisjes is de afgelopen vier jaar hard achteruit gegaan. Dit blijkt uit het onderzoeksrapport Health Behaviour in Schoolaged Children (HBSC). Onderzoekers die meewerkten aan het rapport geven aan dat de coronatijd en prestatiedruk een negatieve invloed hebben op het mentale welzijn. Onderzoekers van Erasmus SYNC Lab kwamen tijdens hun onderzoeken tot dezelfde conclusies en zochten naar de mechanismes hierachter. Om jongerenwerkers en beleidsmakers hiervan bewust te maken, maakten zijn een e-magazine met hun belangrijkste onderzoeksresultaten en aanbevelingen.

Kennis en praktijk combineren voor beter mentaal welzijn

Vandaag overhandigde prof. dr. Eveline Crone het eerste e-magazine aan studenten in Delft tijdens ‘Hub Holland Hub’. Dit event werd georganiseerd door het studenteninitiatief Lieve Mark in samenwerking met De Social Hub Delft en de TU Delft. Op het event waren studenten, experts en beleidsmakers bijeen om te praten over mentaal welzijn, maatschappelijke betrokkenheid en inspraak in beleid. In de openingsspeech ging Eveline Crone in op het belang van kennis en praktijk “De trend dat mentaal welzijn bij jongeren onder druk staat is overduidelijk, maar om het echt te veranderen moeten we uitzoeken waar de gevoelens vandaan komen; samen met de Social Hub kunnen we kennis en toepassing combineren om de toekomst van jongeren te verbeteren.”

Tips en handvatten om mentale welzijn te verbeteren

In het e-magazine ‘Opveren na de coronacrisis. Hoe gaat het nu met jongeren? bespreken de onderzoekers wat de uitdagingen zijn na de coronacrisis, de langetermijneffecten van de coronacrisis en de weerbaarheid en veerkracht van jongeren. Het SYNC lab ging op zoek naar de mechanismen hierachter, via onderzoek naar hersenontwikkeling, psychologische processen en omgevingsfactoren. Hersenonderzoeker dr. Yara Toenders schreef mee aan het e-magazine: “In het e-magazine lees je de resultaten van ons onderzoek naar het mentale welzijn van jongeren. Ook geven we tips en handvatten over hoe bijvoorbeeld beleidsmakers of jongerenwerkers het mentale welzijn van jongeren kunnen verbeteren. Zo blijkt uit ons onderzoek dat laagdrempelige aandacht voor mentale gezondheid op scholen van belang is voor adolescenten.”

Het e-magazine is de tweede uitgave van Erasmus SYNC Lab. In hun eerste e-magazine staan de resultaten van hun onderzoek naar het mentale welzijn van jongeren in de coronacrisis. Er wordt hard gewerkt aan een derde E-magazine. Deze zal gaan over de effecten van sociale ongelijkheid op jongeren.

Onderzoeker