Global Social Challenges

De Legitimiteitscrisis van Internationale Politieke Systemen
Vladislav Klapin

De legitimiteitscrisis van internationale politieke systemen

Nationale regeringen hebben uitgebreide bevoegdheden overgedragen aan supranationale organisaties, zoals de Europese Unie (EU). Daarmee is er bij nationale ambtsdragers druk ontstaan om internationale belanghebbenden tevreden te stellen. Dat kan ten koste gaan van de aandacht voor de wensen van de burger.

Verhouding tussen supranationale en nationale belangen

In hoeverre beperken supranationale instellingen de bevoegdheden van nationale ambtsdragers om de wensen van burgers serieus te nemen? Nemen regeringen die wensen mee bij het implementeren van supranationaal beleid? En conformeren internationale organisaties zich aan de kernaspecten van democratische verantwoording en legitimiteit?

Doel van het onderzoek

Wat is de impact van supranationale organisaties op het functioneren van hedendaagse democratieën? Met ons onderzoek willen we hier inzicht in krijgen en geven

Twee onderzoeksdoelstellingen

We richten ons daarbij op 2 specifieke onderzoeksdoelstellingen.

1. Beter begrip van de complexe interacties tussen internationale, nationale en lokale instellingen bij het formuleren en uitvoeren van openbaar beleid.

2. Beter begrijpen wat de gevolgen van deze interacties zijn voor legitimiteit en democratie.

Dr. Asya Zhelyazkova

“In een meer en meer globaliserende wereld moeten supranationale organisaties zich net als de nationale politiek kunnen verantwoorden.”

• ETH Zurich
  • Ss. Cyril and Methodious University, Skopje