Nietzsche: de kunst van het leven

Filosofisch college door Denker des Vaderlands Paul van Tongeren
dinsdag 14 sep 2021, 16:30 - 18:00
Gesproken taal
Gebouw
Erasmus Paviljoen
Kijk de livestream! Voeg toe aan agenda

Nietzsche: de kunst van het leven - Filosofisch college door Denker des Vaderlands Paul van Tongeren.

“Alles wat mij niet doodt, maakt mij sterker.” luidt het bekende citaat van filosoof Friedrich Nietzsche (1844-1900). Dat bleek voor velen een troost in de coronatijd, waarin we vooral op onszelf waren aangewezen en eenzaamheid en depressie op de loer lagen. Want, zo denkt de filosoof met de hamer, juist in tijden van lijden ontwikkelt de mens zich. Moeten we afzien om te kunnen groeien?

Tegenslag stelt in staat om grootse daden te verrichten. Grote blijdschap gaat volgens Nietzsche gepaard met een diepe treurnis, want wie ‘hemelhoog wil jubelen’, moet ook bereid zijn om ‘dodelijk bedroefd’ te zijn, aldus de Duitse filosoof. En in een wereld zonder God (want: “God is dood” – Aldus sprak Zarathustra) wordt de mens gedwongen zelf betekenis aan het leven te geven. Een flinke verantwoordelijkheid. Of biedt het juist verlichting?

In dit filosofisch college vertelt kersverse Denker des Vaderlands en Nietzschekenner Paul van Tongeren over de lessen die we kunnen trekken uit het denken van Friedrich Nietzsche over lijden en de kunst van het leven.

Let op: door de nieuwe coronamaatregelen voor universiteiten kunnen wij op dit moment alleen studenten toelaten tot de lezing in het Erasmus Paviljoen. Wil je toch meekijken, maar studeer je niet? Reserveer dan een ticket voor de online lezing.

Merlijn Doomernik

Paul van Tongeren is de Denker des Vaderlands 2021-2022. Hij is emeritus-hoogleraar Wijsgerige Ethiek in Nijmegen, Leiden en Leuven en houdt zich bezig met de deugdethiek van Aristoteles, het nihilisme van Friedrich Nietzsche en publieksfilosofie. Met Leven is een kunst won hij de Socratesbeker voor het urgentste en meest oorspronkelijke Nederlandstalige filosofieboek.

Datum: Dins. 14 sept. 2021
Tijd: 16:30 – 18:00 uur (inloop 16:00 uur)
Locatie: Erasmus Paviljoen, campus Woudestein (studenten), online (overig publiek)
Moderatie: Lenya Slierendrecht