Academische schrijfvaardigheden – Het belang ervan en hoe ze verbeterd kunnen worden

Hoe een innovatieproject binnen ESHPM zich richtte op het verbeteren van academisch schrijven bij bachelorstudenten
Student sitting with laptop at Polak
Erasmus University Rotterdam - Alexander Santos Lima

Het schrijven van een opdracht, essay of scriptie vereist bepaalde academische schrijfvaardigheden, die anders zijn dan de gewone schrijfvaardigheden die op de middelbare school worden aangeleerd. Van correct citeren, tot het formuleren van onderzoeksvragen en structureren van paragrafen, deze vaardigheden zijn van cruciaal belang voor universitaire studenten. Hoe kunnen we er zeker van zijn dat studenten deze vaardigheden onder de knie krijgen? Dr. Jorien Veldwijk, universitair hoofddocent bij de Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM), vertelt meer over haar innovatieproject dat zich richtte op het verbeteren van academische schrijfvaardigheden bij ESHPM-bachelor studenten. 

Het belang van academische schrijfvaardigheden 

De motivatie achter dit innovatieproject komt voort uit de frustratie van docenten over het niveau van academisch schrijven dat ze bij hun studenten aantroffen. “Uit deze frustratie kwamen twee zaken naar voren. Studenten zien de urgentie van het leren van deze vaardigheden niet in, echter, wij als docenten maken het hen ook niet makkelijk om deze vaardigheden te verwerven”, legt Jorien uit. “We verwachten dat ze het academisch schrijven onder de knie hebben, maar tegelijk bieden we ze niet de juiste hulpmiddelen die hen kunnen ondersteunen om deze vaardigheden aan te leren”. 

Binnen ESHPM bestond reeds materiaal over academisch schrijven. Studenten wisten echter niet waar ze deze materialen konden terugvinden, of vonden het onnodig om deze te bekijken – daardoor bleven ze praktisch onopgemerkt. Jorien merkte op dat slechts enkele studenten per academisch jaar gebruik maakten van het materiaal via Canvas. Zodoende ontstond de motivatie voor haar innovatieproject: het creëren van nieuwe, toegankelijke en interactieve materialen om de academische schrijfvaardigheden van studenten te verbeteren. “We wilden dat ze aan het begin van het academisch jaar aan de studenten zouden worden aangeboden en gedurende het hele bachelorprogramma voor hen beschikbaar zouden zijn. Zo kunnen ze gemakkelijk vinden wat ze nodig hebben, wanneer ze het nodig hebben”, aldus Jorien.

Student studying in the Food Plaza.
Alexander Santos Lima

Welke materialen werden ontwikkeld?

De volgende stap kwam toen Jorien, in samenwerking met Risbo, besloot welk soorten materialen het meest efficiënt zouden zijn om de juiste informatie aan studenten te verstrekken. Dit werd gedaan door bestaande materialen te analyseren, alsook door in gesprek te gaan met cursuscoördinatoren over hun wensen en behoeften aan dergelijk materiaal. “Het viel ons op dat de vorige materialen allemaal video's waren, wat prettig kan zijn omdat het afwisselender is dan veel informatie in tekstvorm. Deze video's waren echter lang en moeilijk om specifieke informatie uit te halen”, legt Jorien uit. “Als een student een specifieke vraag had, moest deze meerdere video’s bekijken om een antwoord te vinden”. 

Op basis hiervan besloot Jorien drie soorten materialen te ontwikkelen: video’s, infographics en een taaltoets. Jorien en haar team herzagen ook de rubrieken van alle schrijfopdrachten, waardoor de beoordelingscriteria door de hele bachelor heen beter op elkaar werd afgestemd. De video’s werden ingekort en gevolgd door infographics die de belangrijkste informatie visualiseerden. 

De taaltoets werd geïntroduceerd als onderdeel van het materiaal als ondersteuning bij de identificatie van studenten die een sterkere schrijfbasis benodigen. “We kunnen niet verwachten dat studenten die in het algemeen geen solide schrijfvaardigheden bezitten, in staat zijn om de academische schrijfnormen toe te passen”, duidt Jorien. “Daarom hebben we deze taaltoets geïntroduceerd, die studenten verwijst naar een schrijfcursus die ze kunnen volgen indien zich dat noodzaakt. We willen studenten ondersteunen zodat iedere student dezelfde schrijfbasis bezit bij het ontwikkelen van academische schrijfvaardigheden, en deze toets helpt daarbij”. 

Studenten lopen de trap op van het Langeveld gebouw
Alexander Santos Lima

Toekomst van het project

De meeste materialen werden ontwikkeld voor de start van het academische jaar 2023-2024 en werden zodoende gebruikt door de inkomende bachelorstudenten van dat jaar. Sommige materialen werden in de loop van het collegejaar ontwikkeld en toegevoegd zodra ze voltooid waren. Het zal dus interessant zijn om de komende jaren het succes van deze materialen te evalueren, om te zien of studenten ernaar terugkeren om de materialen te bekijken in hun tweede of derde jaar van hun bacheloropleiding, of zelfs hun masteropleiding. Met betrekking tot de toekomst van het project zal het belangrijk zijn om docenten aan te moedigen om het belang van academisch schrijven en de ontwikkelde materialen duidelijk over te brengen naar hun studenten tijdens de les. “Het is begrijpelijk dat docenten aangeven dat hun tijd beperkt is om deze materialen te duiden tijdens hun lessen. Echter, het niet uitleggen hiervan kan op de lange termijn de kwaliteit van schrijven beduidend verlagen”, legt Jorien uit. 

Ondersteuning van CLI

Gedurende het project heeft de Community for Learning & Innovation (CLI) cruciale ondersteuning geboden bij het verkrijgen van de financiering, alsook bij de uitvoering van de laatste stappen van de lancering van de ontwikkelde materialen. “De nauwe samenwerking van CLI met Risbo heeft ook geholpen bij de ontwikkeling van de materialen, waarbij de hulp van Risbo ook erg waardevol was”, aldus Jorien.

Ben je geïnteresseerd in het verbeteren van academische schrijfvaardigheden binnen je faculteit? De ontwikkelde materialen zijn ook beschikbaar voor andere faculteiten. Stuur een e-mail naar cli@eur.nl en wij brengen je in contact met Jorien Veldwijk! Of misschien heeft dit artikel je geïnspireerd om een innovatieproject aan te vragen voor je eigen innovatieve ideeën? Ga dan naar deze pagina voor meer informatie.

Universitair Hoofddocent
Gerelateerde links
Meer CLI Niews

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen