Bijna 100% open access op de EUR

In 2022 werd 84% van de wetenschappelijke publicaties van auteurs bij de Erasmus Universiteit en het Erasmuc MC open access gepubliceerd. Voor de EUR (excl. EMC) was dit zelfs 98%. Wat betekent dit voor de open access strategie van de universiteit?

Ieder jaar meet de universiteitsbibliotheek hoeveel wetenschappelijke, peer-reviewed artikelen, gepubliceerd door onderzoekers van de Erasmus Universiteit en het Erasmus MC, open access beschikbaar zijn. Over 2022 was het aandeel open access 84%. Dat is een groei van 2% ten opzichte van 2021.

Graph of the Open Access percentage of EUR and EMC for 2015-2022

Open Access Reglement

De stijging van de afgelopen twee jaar is grotendeels toe te schrijven aan de implementatie van het Open Access Reglement, dat heeft gezorgd voor een aanzienlijke groei van Green open access. Het Erasmus MC wil in de toekomst ook de uitoefening van het Taverne Amendement faciliteren en werkt momenteel aan de implementatie.

De Universiteitsbibliotheek begint binnenkort ook met het openbaar beschikbaar maken van oudere EUR-publicaties. Auteurs kunnen een opt-out aanvragen voor specifieke publicaties via MyEUR.

Wat is de volgende stap?

Nu bijna alle academische, peer-reviewed artikelen van de EUR openbaar beschikbaar zijn (en sommige faculteiten zelfs 100% Open Access hebben bereikt), is het tijd om verder te kijken dan de succesvolle Hybrid en Green strategie en alternatieve vormen te verkennen die zorgen voor een diverse en duurzame publicatiecultuur. We zullen ons richten op het versterken van Full en Diamond open access in ons streven naar een toekomstbestendig open access landschap.

Wist je bijvoorbeeld dat er bij EUR een Diamond Open Access Fonds is voor scholarly led publishing initiatieven op de EUR?

Graph of the Open Access percentage per faculty for 2021-2022

Er zijn verschillende manieren waarop EUR- en EMC-onderzoekers hun werk open access beschikbaar kunnen maken. Wil je meer weten over de open access mogelijkheden? Ga naar de webpagina Open Access op de EUR.