Case-based onderwijs: ESHCC voorbeeld #Burnberry

Onderwijs met case-studies is een opkomend thema in de innovatieprojecten van de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC).

Gesteund door het Learning & Innovation team van de faculteit en de Community for Learning and Innovation (CLI) heeft het onderwijzend personeel van alle drie de departementen het initiatief genomen om het potentieel en de waarde van case-gebaseerd onderwijs en leren binnen hun programma's te onderzoeken.

De #Burnberry-case: een casestudy over de balans tussen exclusiviteit en duurzaamheid in de modebranche
ESHCC's Dr. Vidhi Chaudhri is goed op de hoogte van de case-methodologie. Sinds enkele jaren schrijven haar studenten van de cursus Corporate Communication casestudy materiaal om aan te tonen dat ze in staat zijn het cursusmateriaal te koppelen aan een passende interessante casestudy. Als communicatieadviseur formuleren de studenten een strategie om het probleem aan te pakken.

In Vidhi's onderwijsvernieuwingsproject wordt een schriftelijke casestudy ontwikkeld tot een multimediale casestudy. Door het toevoegen van multimediabronnen zoals interviews, interactieve tijdlijnen en animaties wordt de leerervaring verrijkt en kan de casestudy in een blended format worden aangeleverd.

Onlangs publiceerde Vidhi Chaudhri als co-auteur een casestudy over de luxe mode-industrie. Door Burberry als voorbeeld te nemen, richtte de case zich op de balans tussen exclusiviteit en duurzaamheid in deze industrie. De Burberry-case werd oorspronkelijk ontwikkeld als onderdeel van de cursus MA Media & Business ‘Corporate Management with Social Media'. De case is nu gepubliceerd in The Case Centre.

Beschrijving van de zaak
Het principe van het opbouwen en behouden van een reputatie van exclusiviteit wordt al lang erkend als de sleutel tot het succes van luxemerken. De manier waarop deze ambities worden gerealiseerd blijft vaak verborgen voor de publieke opinie. In juni 2018 kreeg het Britse luxemerk Burberry te maken met een aanzienlijke terugslag nadat in het nieuws was verschenen dat het merk overtollige voorraden ter waarde van 28,6 miljoen GBP (37 miljoen USD) had verbrand om naar verluidt het merkimago te beschermen. Verschillende hashtags circuleerden, waaronder de virale #Burnberry, die het merk in het openbaar oproept voor zijn gedrag. De zaak presenteert een interessante paradox tussen een duurzaamheidsfocus aan de ene kant, en het behoud van exclusiviteit aan de andere kant. Twee maanden na het incident gaf Burberry toe aan de druk en kondigde aan dat het zou stoppen met zijn verbrandingspraktijken.

Over casuïstiek en leren
Case-based learning is een authentieke leeraanpak die in overweging kan worden genomen om leeractiviteiten te ontwikkelen die studenten in staat stellen om kennis toe te passen op echte gevallen, om een beter begrip te krijgen van hun vaardigheden en om inzetbaarheidsvaardigheden te ontwikkelen. Het biedt studenten de mogelijkheid om de theorie in de praktijk te zien en maakt de ontwikkeling van analytische, communicatieve en collaboratieve vaardigheden mogelijk, samen met de inhoudelijke kennis die ze opdoen.

Als u vragen heeft of meer informatie wenst, kunt u contact opnemen met innovationhub@eshcc.eur.nl.