De WAUW! factor, wat maakt media leuk?

Donderdag 22 maart geeft mediahoogleraar Jeroen Jansz het kindercollege ‘De Wauw! factor’ voor leerlingen uit groep 7 en 8 van de basisschool. Wat vinden kinderen het leukst online, en waarom? Het is de derde in de reeks kindercolleges die het Wetenschapsknooppunt van de Erasmus universiteit organiseert.

Kinderen zijn intensieve gebruikers van media. Ze zitten op Instagram, volgen vloggers op YouTube, Whatsappen er op los, spelen games, gaan naar de film en kijken TV en series. Veel mediagebruik is voor de lol, het is entertainment. Media worden ook gebruikt om iets te weten te komen (informatie) en om contact met elkaar te houden (communicatie).

Entertainment media
In dit kindercollege staan entertainment media centraal. We bespreken waarom zoveel kinderen bijvoorbeeld SpangaS of Brugklas of Despicable Me leuk vinden, waarom ze Kwebbelkop of Enzo Knol volgen of graag Minecraft spelen. We zoeken naar de Wauw! factor die maakt dat je blijft kijken. We staan ook stil bij de vraag of entertainment media alleen maar leuk zijn. Soms is het immers te spannend wat je ziet, of gewoon naar. We leggen uit hoe dat komt en vragen je mee te denken over wat je daar aan zou kunnen doen en hoe Kijkwijzer je daar bij kan helpen.

Onderzoek
Twee weken voor het college hebben de kinderen op school een enquête ingevuld over waar ze het liefst naar kijken, welke games ze spelen en wie ze graag volgen op YouTube. Tijdens het college wordt ook besproken waarom de kinderen die films, programma’s, series, games of vloggers zo leuk vinden. Er doen tachtig kinderen mee.

Er is nog plek
Wie geïnteresseerd is om met leerlingen het college te volgen, kan contact opnemen met Tilly Schildt, T +31 10 4082714 E tilly.schildt@eur.nl

Donderdag 22 maart 2018 | 9.30 - 11.00 uur | Theil Building, CB-2

Tilly Schildt, T +31 10 4082714 E tilly.schildt@eur.nl