Diamantproject: Bouwen aan een duurzame samenwerking tussen studenten en stad

campus building and flags with beautiful background of sunset

“Hoe versterken we een duurzame samenwerking tussen studenten en stad, waarin mbo-, hbo- en wo-studenten gelijktijdig werken aan maatschappelijke vraagstukken uit de wijk?” Deze vraag stond centraal in het Diamantproject, gecoördineerd door de Community for Learning & Innovation (CLI), namens de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR), en ontstaan vanuit de gedeelde ambitie van zowel de gemeente Rotterdam als Rotterdamse onderwijsinstellingen. In dit artikel vertelt CLI-deelprojectleider Lisette Ligtendag meer over dit project: van de aanleiding tot de hackatons die centraal stonden. 

“Diamantprojecten laten de stad en haar studenten schitteren”

Lisette Ligtendag
Lisette Ligtendag

Gemeenschappelijke wens: Studenten als Engaged Citizens

Het diamantproject is ontstaan vanuit een gemeenschappelijk wens van de Rotterdamse mbo, hbo-en wo-instellingen, en de gemeente Rotterdam, om meer mogelijkheden te creëren waarbij studenten uit verschillende onderwijsinstellingen gelijktijdig kunnen bijdragen aan wijk-vraagstukken. Zowel de gemeente, middels projecten zoals Rotterdam Studentenstad, als onderwijsinstellingen streven naar een betekenisvolle inzet van studenten. Lisette zegt hierover, “Niet alle waardevolle leerervaringen vinden plaats in het klaslokaal. Wij willen studenten echt opleiden tot bevlogen mensen; en dat we kunnen spreken van een student succes, en niet alleen studiesucces.” Ze voegt hieraan toe, “Het academisch leven kan je ook meegeven om iets te betekenen voor de mensen in de stad". Het project sluit daarmee ook nauw aan bij onze Erasmiaanse waarden, waaronder ‘Maatschappelijk betrokken’ en ‘verbindend’.

Bij aanvang van het project werd de Nationale DenkTank gevraagd om Rotterdamse projecten te identificeren die deze ambitie reeds vervullen. Uit dat onderzoek kwamen vijf ‘diamanten’ naar voren: inspirerende projecten zoals het Hefhouse en de Bildung Climate School. Geïnspireerd door deze voorbeelden ging het Diamantproject van start, met als kerndoel het verwerven van inzichten om duurzame en betekenisvolle verbindingen tussen onderwijs en stad te versterken en op te schalen voor de toekomst.

Diamantbijeenkomsten: “Glansrijk verbonden”

Het zwaartepunt van het Diamantproject ligt bij de zogenaamde Diamantbijeenkomsten of hackatons. Tijdens deze bijeenkomsten gingen diverse partijen, waaronder beleidsmedewerkers, wijkvertegenwoordigers, docenten en studenten, gezamenlijk én in afzonderlijke groepen met elkaar in gesprek. Ze fungeerden als een “reflectieve én ontwerpgerichte werkplaats”. Lisette vertelt over de eerste bijeenkomst op 14 april in Hefhouse op Rotterdam Zuid: “Voor deze bijeenkomst hadden we een hele gastenlijst van mensen uitgenodigd die we konden koppelen aan dit soort projecten. Je merkt direct dat het iets is wat bij mensen leeft, en waar men ook graag aan wil werken.” 
 

Sfeerbeelden van het Diamantproject

A group of individuals each holding up a poster saying 'Diamonds for Rotterdam'
Sfeerbeelden van het Diamantproject
  • Group picture Diamantbijeenkomst
  • Rector Magnificus Jantine Schuit holding up a booklet saying 'Diamonds for Rotterdam', in the presence of 2 other men
  • A working session where people are sitting at tables, chatting and presenting their "diamonds"

Sfeerbeelden van het Diamantproject

A group of individuals each holding up a poster saying 'Diamonds for Rotterdam'
1/6
Group picture Diamantbijeenkomst
2/6
Rector Magnificus Jantine Schuit holding up a booklet saying 'Diamonds for Rotterdam', in the presence of 2 other men
3/6
A working session where people are sitting at tables, chatting and presenting their "diamonds"
4/6
Group picture with people proudly presenting a "Diamond" template
5/6
A poster saying "Diamond projects let the city and its students shine!"
6/6
A group of individuals each holding up a poster saying 'Diamonds for Rotterdam'
Group picture Diamantbijeenkomst
Rector Magnificus Jantine Schuit holding up a booklet saying 'Diamonds for Rotterdam', in the presence of 2 other men
A working session where people are sitting at tables, chatting and presenting their "diamonds"
Group picture with people proudly presenting a "Diamond" template
A poster saying "Diamond projects let the city and its students shine!"

In totaal zijn er vier bijeenkomsten georganiseerd, waarin ervaringen werden gedeeld, inzichten werden opgedaan en randvoorwaarden voor samenwerking werden verkend. Een boodschap die door verschillende partijen werd benadrukt, was dat “studenten niet alleen problemen moeten oplossen, maar juist ook versterken wat al goed gaat in de wijk”. Ook de nood aan gelijkwaardigheid, vertrouwen en ontmoeting werd benoemd als fundamenteel voor duurzame samenwerkingen. “De verbondenheid van studenten met de stad, maar ook onderling tussen jongeren, is belangrijk. Hoe mooi is het als jongeren zich deel van de wijk voelen en ook merken dat ze daadwerklijk wat kunnen bijdragen; ook al is het wellicht soms klein", aldus Lisette.

Om de bijeenkomsten extra bijzonder te maken, werd alles ook ingekleed in het thema van ‘diamanten’; discussietafels werden slijptafels en slogans als ‘Een diamant is ook niet meer dan een stukje koolstof dat onder druk heeft gestaan’ waren omnipresent. 

Rol van de CLI 

De Community for Learning & Innovation (CLI) vervulde een centrale rol in de coördinatie en uitvoering van het Diamantproject; van het samenbrengen van diverse partijen tijdens bijeenkomsten tot het verwerken en delen van uitkomsten via onder andere een publiekpublicatie. Lisette omschreef de kracht van de CLI treffend: "Een bijeenkomst organiseren, dat zou je kunnen uitbesteden aan een extern bureau. Maar het op zo’n manier aanpakken dat de inhoud wordt benaderd vanuit een onderwijskundig perspectief, vernieuwend denken én passend binnen de strategieën, dat is waar de CLI goed in is. Juist die combinatie zorgde ervoor dat het meer was dan zomaar een evenement, en echt bijdraagt aan stad en onderwijs.”

Students are busy on a terrace in the city behind a computer.
Alexander Santos Lima

Toekomst: “Geen woorden, maar daden”

Nu de publiekspublicatie op 12 juni officieel werd overhandigd aan de wethouder, in het bijzijn van verschillende onderwijsinstellingen, rijst de vraag hoe de toekomst eruitziet. Lisette hoopt dat de bevindingen kunnen bijdragen, en onderwijsinstellingen en de gemeente kunnen inspireren om verdere stappen te zetten richting duurzame samenwerkingsinitiatieven tussen stad en studenten. “Het is heel duidelijk dat iedereen profiteerde van elkaar te ontmoeten, en dat de intentie er zeker is om hiermee door te gaan”, vertelt Lisette. “Nu is het tijd dat we niet meer loslaten met z’n allen, en de verbondenheid tussen partijen omzetten tot actie!” 

Dit project werd gerealiseerd door CLI projectleiders Lisette Ligtendag, Tanisha Bachasing, en kwartiermaker Bieneke Verheijke. Speciale dank gaat uit naar de CLI student-assistenten Zoë van Wingerden en Vera Breijer, alsook naar alle partijen en individuen die hebben bijgedragen en deelgenomen aan de Diamantbijeenkomsten. 

Meer informatie

Wil je meer weten over het Diamantproject? Stuur dan een e-mail naar cli@eur.nl. Of misschien heeft dit artikel je geïnspireerd om een project te starten met behulp van de CLI? Bezoek dan deze pagina en neem contact met ons op. 

Gerelateerde content
25 studenten van Rotterdamse mbo-, hbo- en wo-scholen werken aan het aanpakken van duurzaamheidsvraagstukken in de mode-industrie op The Bildung Climate School.
Studenten van de The Bildung Climate School in het Hefhouse in Rotterdam-Zuid.
Gerelateerde links
Meer CLI nieuws

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen