Ekaterina Levental over vluchten naar de toekomst

Meer dan ooit domineren vluchtelingen het nieuws. Noodgedwongen en halsoverkop weg van oorlog en onderdrukking. Harpiste, zangeres en voormalig vluchtelingstudent Ekaterina Levental weet hoe dat is. Samen met kunstenaar Chris Koolmees produceerde zij het vertelconcert “De Weg” over haar vlucht uit de voormalige Sovjet-Unie 20 jaar geleden.

Het verhaal maakt op indrukwekkende wijze inzichtelijk wat de werkelijkheid van het verlaten is. Hoe vluchten de grond onder je voeten weghaalt, letterlijk en figuurlijk en tegelijkertijd nieuwe deuren opent naar een nieuwe toekomst.

Leventhal vertelt, zingt en begeleidt zichzelf op de harp en verhaalt over haar weg, van land naar land, met vallen en opstaan aankomen in een nieuwe wereld. Ekaterina Levental ontvluchtte Oezbekistan op jonge leeftijd. Met steun van het UAF studeerde zij aan het conservatorium in Enschede. Na afloop bespreekt zij haar verhaal met het publiek. De avond wordt gepresenteerd door Rajae El Mouhandiz

Joop Matthijsse, hoofd Studentenvoorziening van de Erasmus Universiteit, vertelt over de wijze waarop de universiteit kansen wil bieden aan vluchtelingenstudenten.

De voorstelling wordt u aangeboden door SG Erasmus en Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF en is gratis. Een donatie om meer hoger opgeleide vluchtelingen in Nederland te laten studeren wordt op prijs gesteld. Want het aantal vluchtelingen in Nederland stijgt snel. Onder hen zijn veel hogeropgeleiden die ondersteuning nodig hebben bij hun studie. Het UAF verwacht de komende jaren een verdubbeling van het aantal aanvragen en staat voor de uitdaging om alle vluchtelingen dezelfde kansen te bieden.