Erasmus School of Economics werkt mee aan lespakket financiële onderwerpen

Nieuwsbegrip Financieel, een initiatief van APG, Erasmus School of Economics en CED-Groep, richt zich op scholieren van de brugklas en op leerlingen van groep 8 van de basisschool. Het lespakket gaat op een interactieve wijze in op financieel-economische onderwerpen die het leven van alledag beïnvloeden. Prof.dr. Onno Steenbeek, hoogleraar Risicobeheer van Pensioenfondsen aan Erasmus School of Economics en directeur ALM van APG, gaf op de Groen van Prinstererschool in Rotterdam een mini-college over de Nederlandse economie. Hierna gaf Ton Heerts, voorzitter FNV, les aan de leerlingen van groep 8 over het poldermodel – het overleg tussen werkgevers en werknemers - het onderwerp van de meest recente uitgave van Nieuwsbegrip Financieel. Zowel het Algemeen Dagblad (21 juni) als de internetsite Banknieuws (24 juni) wijdden hier een artikel aan.

Het lespakket bestaat uit maandelijkse lesbrieven met opdrachten, die op een laagdrempelige manier inhaken op actuele en financieel-economische onderwerpen. De lesbrief wordt verspreid onder 4.500 basisscholen en 750 scholen in het voortgezet onderwijs via de website van Nieuwsbegrip. 

‘Wat is een aandeel?’, ‘Wat betekent ‘beursgenoteerd?’, ‘Wanneer is er sprake van economische groei of krimp?’, ‘Wat betekent ‘schuldenlast?’, ‘Wat is het poldermodel?’. Bijna dagelijks worden jongeren via TV, internet of krant geconfronteerd met dit soort begrippen die het dagelijks nieuws bepalen. Maar wat betekent het allemaal en hoe hangen deze onderwerpen met elkaar samen? Zo is er een editie waarbij wordt ingegaan op Google als grootste beursgenoteerde onderneming, wordt uitgelegd waarom de staat een bank koopt en is er ook een lesbrief over het poldermodel, naar aanleiding van het dit voorjaar afgesloten sociaal akkoord tussen werkgevers en werknemers. 

Onno Steenbeek: ”Financiële markten wereldwijd beïnvloeden direct of indirect de portemonnee van iedereen. Van grootouders via het pensioensparen, van ouders via de baan of de waarde van het huis en van jongeren zelf via bijvoorbeeld het zakgeld. Wij werken als grote institutionele belegger dan ook graag, samen met Erasmus School of Economics en CED-Groep, mee aan voorlichting over deze vaak complexe onderwerpen.” 

Nieuwsbegrip Financieel is een coproductie van CED-Groep, Erasmus School of Economics en Algemene Pensioen Groep.

Meer informatie
  • Klik hier voor het volledige krantenartikel van het Algemeen Dagblad
  • Klik hier voor het volledige artikel van Banknieuws