EUR draagt bij aan advies over voetbal en racisme voor Benelux-politici in Brussel

Portret Jacco van Sterkenburg
EUR

Vrijdag 7 februari geeft dr. Jacco van Sterkenburg, Erasmus School of History, Culture and Communications, een presentatie over voetbal en racisme in het gebouw van de Belgische Senaat in Brussel. De doelgroep is politici uit Nederland, Belgie, Frankrijk en Duitsland.

Onderdeel van de presentatie zijn aanbevelingen om het probleem van voetbal en racisme op een holistische manier aan te pakken via maatregelen op micro -, meso- en macro niveau. Bijvoorbeeld door het adresseren van institutionele vormen van racisme binnen voetbalstructuren. Of door aandacht te hebben voor de rol van social media en mainstream media als voedingsbodem voor meer expliciete vormen van racisme in bijvoorbeeld stadions.

Vergelijkbare problematiek

Van Sterkenburg geeft de presentatie voor de Commissie Justitie. Naast de drie lidstaten van de Benelux zullen ook de Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen (RNW) en de Eurometropool Lille-Kortrijk-Tournai betrokken zijn. Deze regio’s hebben vergelijkbare problemen tijdens belangrijke voetbalwedstrijden. De informatieve gesprekken dienen als input voor een mogelijke aanbeveling van het Benelux parlement aan het Comité van Ministers (van de Benelux) tot bijvoorbeeld nauwere samenwerking, uitwisseling en gezamenlijke initiatieven.

Hoog op de politieke agenda

Het thema van voetbal en racisme staat sinds eind november 2019 op de politieke agenda in Nederland na racisme gericht tegen Excelsior-speler Mendes Moreira tijdens een wedstrijd in de Keukenkampioendivisie. Verschillende ministeries en de KNVB hebben de handen ineengeslagen om tot een plan van aanpak te komen dat op zaterdag 8 februari a.s. wordt gepresenteerd in Amsterdam.

Onderzoeker

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl