EUR maakt werk van duurzaamheid: in onderwijs, onderzoek én bedrijfsvoering

Campustuin Woudestein
Alexander Santos Lima

Erasmus Universiteit Rotterdam heeft de sustainable development goals van de Verenigde Naties omarmd. In het onderwijs en onderzoek, maar – practice what you preach! – ook de campus zelf wordt steeds duurzamer. Maarten Sauter en zijn team van de afdeling Events & Experience (dienst Marketing & Communications) dragen hieraan bij.

Wat doet het hoofd Events & Experience?

“Ik heb de leiding over drie subafdelingen: het Bureau van de pedel, Corporate events en het Wetenschapsknooppunt. Met Corporate events organiseren we onder meer de Opening Academisch Jaar en de Dies Natalis, maar ook open dagen en diverse andere evenementen. Op het gebied van duurzaamheid werken we samen met het sustainability team van de EUR.”

Hoe maak je evenementen duurzamer?

“In de breedste zin van het woord. We hebben het externe bureau PHI Factory gevraagd onze hele keten door te lichten om elke stap zo groen mogelijk te maken. Zij hebben onze CO2-footprint berekend en geven advies hoe we in alle facetten de uitstoot kunnen verminderen. De uitkomst was opmerkelijk: de meeste CO2-uitstoot komt voort uit de energie die het streamen van grote evenementen kost, zoals de Dies Natalis. Sinds corona haar intrede deed, zijn de events immers zoveel mogelijk hybride. Dus ondanks dat minder mensen naar de campus kwamen, was er relatief veel uitstoot. Met dit inzicht gaan we aan de slag.”

Campustuin Woudestein
Studenten helpen in de campustuin

Aan welke elementen moeten we verder denken?

“De catering bijvoorbeeld. Alles is vegan en komt van lokale producenten. Daarbij kijken we op de dag van het evenement hoeveel mensen we verwachten. Hierop kopen we in, om zo min mogelijk voedsel over te houden. Maar ook decors en de aankleding van de locatie verdwijnen niet na één keer in de prullenbak. Vrijwel alles wordt hergebruikt, is circulair. Bezoekers stimuleren we om bij voorkeur niet met de auto te komen. Op een positieve manier, zodat ze denken: ‘waarom ook niet?’ Een volgende stap kan zijn dat we onze leveranciers voorwaarden stellen, bijvoorbeeld met welk vervoermiddel zij hun goederen aanleveren. Zo gaan we steeds duurzamer werken.”

De faculteiten organiseren ook events.

“Het grote verschil kunnen we alleen universiteitsbreed maken. Daarom zijn we bezig met het opzetten van een community van alle event-professionals. Als centrale afdeling delen we hier graag onze expertise, maar kunnen we ook leren van de initiatieven die op het gebied van duurzaamheid bij de EUR plaatsvinden.”

Wordt de CO2-uitstoot gecompenseerd?

“De emissie van de Dies Natalis was vergelijkbaar met de uitstoot van CO2 die tachtig bomen in een jaar tijd opnemen. Het advies van de PHI Factory was om dit te compenseren door bomen op de campus te planten. Zo maken we onze ambities zichtbaar en houden we ze dichtbij. Maar we kijken ook naar andere mogelijkheden om de uitstoot te compenseren.”

"Alle catering bij EUR-evenementen is vegan en komt van lokale producenten"

Hoe zijn de reacties?

“Eigenlijk krijgen we weinig reacties en dat beschouw ik als positief. Blijkbaar is het mensen niet of nauwelijks opgevallen dat bijvoorbeeld de bitterbal geen vlees bevatte. Het College van Bestuur is blij met de weg die we zijn ingeslagen. Deze sluit goed aan bij de missie van de Erasmus Universiteit. We blijven onze events monitoren en passen de bedrijfsvoering hierop aan. Die is transparant en inzichtelijk voor iedereen. Natuurlijk kan niet alles in één of twee jaar perfect zijn. Maar we werken er hard aan!”

Maarten Sauter is sinds april 2021 hoofd van de afdeling Events & Experience (dienst Marketing & Communications) van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Daarvoor werkte hij in een soortgelijke functie bij de TU Delft. Maarten maakt zich sterk voor verduurzaming van de universitaire evenementen. Hier lees je meer over duurzaamheid bij de EUR in onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering. In dit artikel over duurzaamheid schetst Ellen van Schoten, lid van het College van Bestuur, de ambities van de universiteit.