Europroject is pas half af

Redacteur Martin Visser van de Financiële Telegraaf heeft een onderzoek gedaan en twintig economen gevraagd naar de houdbaarheid van de euro. Over één ding zijn de academici het eens: de huidige muntunie is bij lange na nog niet af, wat politici ook doen geloven. Ook Rotterdamse economen van Erasmus School of Economics zoals Bas Jacobs, Casper de Vries en Ivo Arnold hebben meegewerkt aan de enquête.

Bas Jacobs, hoogleraar overheidsfinanciën en economisch beleid aan Erasmus School of Economics, vindt het noodzakelijk dat eurolanden failliet kunnen gaan. Nu zijn de zwakke landen opgevangen met de noodsteun. Dat is niet nodig als de schuld van een euroland geherstructureerd kan worden.  Volgens veel economen is een euro-exit van een land het begin van het einde van de munt. ‘Dan wordt de moeder der crisis in werking gezet.’ Aldus Jacobs.

Zie hieronder het hele artikel in de Financiële Telegraaf, d.d. 10 januari 2015 en het artikel met de reacties van alle ondervraagden.