Havenbedrijven gooien te snel de deur dicht voor potentiële medewerkers

Industrie haven Rotterdam
birdview Rotterdamse haven
Guido Pijper

Arbeidssocioloog Fabian Dekker doet onderzoek naar werkgelegenheid in de Rotterdamse haven. Er is nog nooit zo’n gigantisch personeelstekort geweest in de haven van Rotterdam als nu. Het tekort leidt bij veel bedrijven tot een omzetverlies van vele miljoenen. “Toch staat het merendeel van de havenondernemers staat niet open voor werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt.”

Imago van havenarbeid

In de Rotterdamse haven werken meer dan 380.000 mensen. Momenteel staan er 8000 vacatures open op ieder onderwijsniveau. Dit betreft werk voor meer praktisch geschoolde mensen maar ook meer theoretisch geschoolde mensen zoals civiele technici en juristen. Dit heeft volgens hem vaak te maken met het imago van het type werk te maken. Het wordt vaak gezien als zwaar en vies werk. Ook is de haven slecht bereikbaar.

Te kritisch op potentiële werknemers?

Dekker ziet dat werkgevers ondanks de krappe arbeidsmarkt kritisch zijn op wie zij aannemen. “Er staan 47.000 mensen geregistreerd bij het UWV in Rotterdam. Toch staat het merendeel van de havenondernemers niet open voor werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt.” Gemiddeld lopen bedrijven door de krapte zo’n 10 procent omzet mis, dit kan in sommige gevallen leiden tot verliezen tussen de 15 en 20 miljoen euro. Volgens Dekker gooien veel werkgevers te snel de deur dicht voor mensen die bijvoorbeeld in de bijstand zitten. “Er moet een ander type bedrijfsbeleid worden ingevoerd om de mismatch tussen werkgever en werknemer te verkleinen.”

Kijk hier naar de hele Nieuwsuur aflevering over de crisis op de arbeidsmarkt.

Lees meer over EUR-onderzoek rondom de (Rotterdamse) haven in ons nieuwsdossier.