Het BNR economenpanel met Bas Jacobs

Bas Jacobs, hoogleraar openbare financiën en economisch beleid aan de Erasmus School of Economics, nam woensdag 23 januari 2013 zitting in het economenpanel van BNR Nieuwsradio. Hij discussieerde mee over het reddingsplan voor de SNS bank, de actiepunten van de nieuwe voorzitter van de Eurogroep en de manier waarop de Japanse centrale bank de crisis wil oplossen. Harald Benink, hoogleraar Banking en Finance aan de Universiteit van Tilburg en Piet Keizer, econoom aan de Utrecht University School of Economics, gaven ook hun kijk op de zaak.

Onderwerp 1: Steun aan de SNS bank en de interventiewet

Het kabinet werkt koortsachtig aan een reddingsplan voor SNS Reaal, nationalisatie is bijvoorbeeld een serieuze optie. 'De interventiewet had al jaren geleden moeten gebeuren. De structuur van de Nederlandse bancaire sector is nog steeds een probleem', aldus Jacobs.

Onderwerp 2: De actiepunten van Jeroen Dijsselbloem,  de nieuwe voorzitter van de eurogroep

De kogel is door de kerk, Jeroen Dijsselbloem wordt de nieuwe voorzitter van de Eurogroep. Wat moet Dijsselbloem de komende tijd gaan doen? Wat mag er niet ontbreken op zijn lijstje? Jacobs: 'Dijsselbloem moet schulden die onhaalbaar zijn herstructureren, de bankenunie moet vervolmaakt worden en Europese fondsen moeten georganiseerd worden voor eventuele bankenreddingen. Om volgend jaar uit een recessie te komen zou het goed zijn als de kernlanden de begrotingsteugels wat laten vieren zodat de zuidelijke landen hun begrotingen kunnen herstellen zonder massale vraaguitval.'

Onderwerp 3: De Japanse centrale bank wil de crisis aanpakken met het opkopen van staatsobligaties. Is dit een goede aanpak?

In deze discussie bespreekt men o.a. de organisatie van het Europese politiek-economisch systeem: de problemen in Zuid-Europa zijn voor een deel ook het gevolg van een massieve kapitaalstroom die vanuit de kernlanden, onze financiële instellingen, naar de zuidelijke landen is gegaan. Daar heeft het bubbels veroorzaakt waardoor er een economische 'boom ontstond en de concurrentiepositie in die landen is verslechterd. 'Omdat wij ons financiële stelsel in Europa niet op orde hebben heeft de massieve kapitaalstroom kunnen optreden. Dus de crediteuren hebben een minstens even groot aandeel in de problematiek als de debiteuren', aldus Jacobs.

Klik hier voor het gehele fragment van onderwerp 1.

Klik hier voor het gehele fragment van onderwerp 2.

Klik hier voor het gehele fragment van onderwerp 3.