Hoe een gezamenlijke werkplek meer oplevert dan alleen een gratis lunch

Hoe een gezamenlijke werkplek meer oplevert dan alleen een

Steeds meer zelfstandig ondernemers klappen hun laptop open op gratis ‘coworking’-locaties. Het is er gezelliger dan thuis, er is goede koffie en er wordt vaak een gratis lunch aangeboden. Maar levert het ook wat op voor je onderneming? Ja, zo blijkt uit onderzoek van universitair hoofddocent Vareska Van de Vrande en universitair docent Michiel Tempelaar, beiden van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). Bezoekers van coworking-locaties profiteren van elkaars kennis, kunde en netwerk, als inzet van dergelijk ‘sociaal kapitaal’ van hen gevraagd wordt.

Werken op een coworking-locatie kan een ondernemer veel opleveren, zo blijkt uit het onderzoek van Van de Vrande en Tempelaar onder 500 reguliere bezoekers van verschillende locaties van Seats2Meet. Deze aanbieder van dergelijke locaties vindt het belangrijk dat bezoekers ‘sociaal kapitaal’ (kennis, kunde, netwerk) delen.

Bezoekers geven aan profijt te hebben van onverwachte ontmoetingen met onbekende ondernemers. Ook voelen ze zich vaak onderdeel van een gemeenschap. Concreet leidde dit ertoe dat 34% van de 500 ondervraagden hun eigen producten en diensten heeft kunnen verbeteren met hulp van anderen. Ook konden ze bij hun flexcollega’s terecht voor hulp met het ontwikkelen van betere zakelijke vaardigheden als boekhouden of het maken van een website (38%) en het vinden van nieuwe klantennetwerken (30%).

Het grote gemeenschapsgevoel en de sterke informele netwerken op coworking-locaties blijken ook een voedingsbodem te zijn voor het doen van collaboratieve innovaties, zo vonden de onderzoekers. “Die samenwerkingen ontstaan vaak na een toevallige ontmoeting, waarbij nieuwsgierige ondernemers in gesprek raken over elkaars kwaliteiten en projecten,” zegt Van de Vrande.

Bekijk de video over dit onderzoek op RSM Discovery

Kennis delen
Hoe werkt het precies? Van de Vrande geeft aan dat hier het psychologisch mechanisme van ‘reciprociteit’ achter ligt. “Als je het idee hebt iets waardevols te krijgen, ben je onbewust geneigd daar iets voor terug te doen,” zegt ze. “In dit geval betalen professionals hun flexcollega’s terug in de vorm van sociaal kapitaal: kennis, kunde en netwerk.” En zo werkt dit moderne sociale contract, zegt Van de Vrande: “Als ondernemer kun je vooral profiteren van coworking-locaties als je zelf bereid bent te luisteren naar anderen en je eigen kennis te delen.”

Van de Vrande heeft op basis van haar onderzoeksresultaten een paar tips voor mensen die het maximale uit hun coworking-locatie willen halen: 
• Maak contact met andere professionals aan je bureau en met toevallige flexcollega’s bij het koffieapparaat. 
• Probeer te achterhalen waar ieders kwaliteiten liggen en wat je er aan kan hebben. Anderen zullen dat waarschijnlijk ook bij jou doen. 
• Neem de tijd, kom vaak en vergeet de door de locatie georganiseerde activiteiten zoals de ‘Social Friday’ niet. Veel voordelen ontstaan uit gemeenschapsgevoel en zoiets opbouwen kost tijd.
• En soms bestaat er gewoon écht zoiets als een ‘gratis lunch’. Die wil je als ondernemer niet laten schieten.

Over het onderzoek 
Universitair hoofddocent Vareska Van de Vrande werkte voor het onderzoek Creating communities of innovation samen met universitair docent Michiel Tempelaar. De management summary is beschikbaar op aanvraag.

Meer informatie

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met Ramses Singeling, Media Officer voor RSM, op +31 10 408 2877 of per e-mail op singeling@rsm.nl.