ICT gaat meer over mensen dan over techniek

Hal met veel mensen aan statafels

Sinds 1985 verzorgt Erasmus Academie opleidingen op het gebied van Informatiemanagement. Kernidee is altijd geweest dat ICT meer is dan techniek alleen. Implementeren van nieuwe ICT-systemen gaat juist ook over strategie, bestuur en beleid, werkprocessen, verandermanagement en tegenwoordig ook beveiliging. Op vrijdag 27 september 2019 gaat weer een nieuwe editie van start van de opleiding Informatiemanagement.

De media kopten onlangs “Weer is een groot IT project bij de overheid mislukt. Het IT project bij de Voedsel en Waren Autoriteit  (INSPECT) geheten, had een bijdrage moeten leveren aan het verbeteren en innoveren van de werkwijzen van de verschillende onderdelen van de organisatie. De schade is aanzienlijk: 65 miljoen heeft dit project inmiddels gekost. De rede om nu te stoppen was om de schade niet verder op te laten lopen. Steeds duidelijker werd dat dit project nooit meer aan de beoogde doelen zou kunnen beantwoorden. Doorgaan met het project zou nog tientallen miljoenen extra gaan kosten! 

Voor een goede verklaring van de oorzaken is het nog te vroeg maar: ‘ICT-problemen’ zullen zeker als factor genoemd worden. Dit is echter veel te kort door de bocht. ICT-problemen zijn veel minder het gevolg van falende techniek, het is juiste de menselijke factor die vaak tekort schiet. Dat is ook de invalshoek van de opleiding Informatiemanagement. Het invoeren van nieuwe ICT-systemen is een gecompliceerd proces dat enerzijds te maken heeft met organisatie en anderzijds met menselijk gedrag en de complexiteit van informatiereductie.

Deze beproefde Rotterdamse benadering is gebaseerd op een aantal fundamenten:

  • In de eerste plaats de zogenaamde ‘Informatiepiramide’. Hierin moet er afstemming zijn tussen drie managementniveaus: strategie, architectuur, systeemontwikkeling en –beheer.
  • In de tweede plaats de ‘Ruit van Leavitt’: het evenwichtig op elkaar afstemmen van de elementen mens, taak, (proces)organisatie en (informatie)technologie bij het ontwerpen en implementeren van werkprocessen en digitale systemen.
  • De mens als sleutelfactor. ICT-systemen reduceren per definitie de complexiteit van de wereld om ons heen. Als informatiedeskundige moet je in staat kunnen zijn om de reële wereld te vertalen naar de digitale. Daarnaast speelt ook menselijk gedrag een belangrijke rol.
  • Kritische reflectie. Als informatiedeskundige moet je in staat zijn tot reflectie en om kritische afstand te nemen.

Deze benadering spreekt aan, getuige de vele edities van de opleiding Informatiemanagement en honderden afgestudeerden de afgelopen jaren. Want deelnemers krijgen niet alleen gedegen theoretische onderbouwing, maar leren ook deze kennis te vertalen naar de eigen werkpraktijk.

Meer informatie

Spreekt deze Rotterdamse benadering u ook aan? Bekijk dan de opleidingspagina van de opleiding Informatiemanagement. U kunt hier tevens de brochure van de opleiding downloaden voor meer informatie over het programma.

De opleiding Informatiemanagement start op vrijdag 27 september 2019.

Gerelateerde opleiding
Leer hoe je succesvol kunt bijdragen aan een goede informatievoorziening in jouw organisatie. Schrijf je in voor de opleiding Informatiemanagement aan de EUR!

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen