Inge Merkelbach over Winkelen en de Coronacrisis "We zijn toch vaak geneigd te denken als mensen: dat overkomt mij niet"

De meeste mensen weten heel goed dat ze juist nu drukke plekken moeten vermijden. Hoe kan het dat ze dan toch besluiten om massaal te gaan winkelen zoals met Black Friday het geval was? Student Tessa Meulens praat hierover met dr. Inge Merkelbach, gedragspsycholoog aan de Erasmus School of Social and Behavioral Sciences in de vierde aflevering van de EURcast. Zij doet onderzoek naar gedragsverandering en houdt zich op dit moment veel bezig met de vraag: ‘Hoe krijg je mensen zo ver dat zij de maatregelen gaan volgen?’

Luister op Spotify

Luister op Apple Podcast

Waarom zagen we de afgelopen maanden zo vaak foto's van een overvolle stad, terwijl de coronabesmettingen alsmaar toenamen? "We zijn toch vaak geneigd te denken als mensen: dat overkomt mij niet" zegt Merkelbach "Een positiviteitsbias noemen we dat." Verder wijst ze ook naar de hoeveelheid signalen die mensen ontvangen om toch naar de stad te komen, zeker tijdens dagen zoals Black Friday. "Al die onbewuste signalen zeggen 'Kom naar de stad. Kom winkelen anders loops je korting mis'. Dat zijn dan desondanks motivaties om toch te gaan". Hebben mensen dan echt lak aan de regels? Dat lijkt ook niet zo te zijn: "De meeste mensen zijn welwillend om zich aan de regels te houden, het is geen kwade opzet. Zodra er duidelijk wordt opgeroepen door de burgermeester dat mensen moeten thuisblijven omdat het te druk is, zie je wel dat het de weekenden erna een stuk rustiger is in de stad" aldus Merkelbach.

Onderzoeker