Moniek Buijzen over jongeren en coronaregels: “Er is buitensporig veel aandacht voor een kleine groep”

Rustige studieplek Campus Woudestein
Pixabay

Wat doe je als je vrienden zich niet aan de coronaregels houden? En worden jongeren op het moment niet te hard aangepakt door de media? Hierover gaat student David Boeren in gesprek met Moniek Buijzen, professor Communicatie en Gedragsverandering aan de EUR en onafhankelijk adviseur bij de gedragsunit van het RIVM. “Tachtig procent wil zich wel aan de regels houden, maar jongeren komen nu eenmaal – buiten hun schuld - vaker in situaties waarin dat lastig is,” zegt zij in de tweede aflevering van EURcast.

Luister op Spotify

Luister op Apple Podcast

Moniek Buijzen erkent dat jongeren meer geraakt worden door de maatregelen door andere groepen, omdat ze meer behoefte hebben aan sociale relaties. Ze maakt zich dan ook zorgen over het welzijn van jongeren: “Je ziet in onderzoek dat het gemiddelde van mentaal welzijn gezakt is. Het blijkt dat dit gemiddelde naar beneden wordt gehaald door mensen die echt een heel actief sociaal leven hadden. Daar maak ik me wat minder zorgen over, maar er zijn ook groepen die echt heel veel last hebben van depressies en eenzaamheid. Die moeten we aandacht geven.”

Geen eindexamenreis of introductieperiode is echt teleurstellend

Het ontbreken van een eindexamenreis en later geen introductieperiode bij een vervolgstudies, voor veel jongeren is 2020 niet zoals ze zich het hadden voorgesteld. Daar wordt vaak over gezegd: ‘kom op, het is zo weer voorbij’. Maar volgens Buijzen moeten we deze gevoelens niet bagatelliseren. “Ik kan me de teleurstelling goed voorstellen.”

Jongeren willen zich wel aan de regels houden, maar bevinden zich vaak in lastige situaties

Ze vindt dan ook dat jongeren te zwaar worden aangepakt in de publieke opinie. “Hiermee wordt weerstand gecreëerd onder jongeren.” Buijzen zag in haar onderzoek dat tachtig procent van de jongeren zich aan de regels wil houden, maar had het daar soms wel moeilijk mee hebben. “Jongeren komen ook vaker in situaties waarin het lastig is je aan de regels te houden. Dat heeft ook te maken met de leefomstandigheden.” Bovendien creëert de media volgens haar een sociale norm en dat is niet handig: “als je op tv ziet dat andere jongeren aan het feesten zijn, waarom zou jij het dan niet doen?”

Tips om vrienden aan te spreken

Wat doe je als je ziet als dat je vrienden of je huisgenoten zich niet netjes aan de regels houden? Moniek Buijzen ziet dat mensen zich dan vaak afkeren van zo’n situatie en het niet bespreekbaar maken: “Wat heel erg helpt is jezelf goed informeren, want je argumenten zijn toch erg belangrijk. De belangrijkste bron hiervoor is de Rijksoverheid. En bevraag mensen: wat is er aan de hand? Dan begin je een gesprek heel anders en kom je er beter achter wat er achter gedrag zit.”

Lees ook de 10 tips voor campagnes gericht op jongeren om de coronacrisis te beteugelen.

EURcast is de podcast voor en door studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam. In de podcast gaan afwisselende hosts Tessa Meulens, student Internationaal bachelor in Communication and media, en David Boeren, student Marketing Management, in gesprek met onderzoekers van de EUR over diverse actuele onderwerpen.

Meer EUR podcasts