Jaargetijdengasten: Wim Pijbes | Interview

Wie zijn de voorbeelden van de directeur van het Rijksmuseum? Welke rol heeft erfgoed in Nederland? En hoe is het om Barack Obama rond te leiden in je eigen museum? Wim Pijbes is de meest opvallende museumdirecteur van Nederland. Zijn Rijksmuseum kreeg na de verbouwing lovende recensies, brak alle bezoekrecords en werd verkozen tot European Museum of the Year 2015.

Aan de hand van filmfragmenten, videoclips, nieuwsitems en kunstwerken gaat Wim Pijbes in gesprek met interviewer Geert Maarse en studenten in de zaal. Deze editie van Jaargetijdengasten is onderdeel van de Week van de Cultuur en is een samenwerking van SG Erasmus en de Erasmus School of History, Culture & Communication.

Over Wim Pijbes
Wim Pijbes (1961) is kunsthistoricus. Hij studeerde kunstgeschiedenis in Groningen, werkte voor Theater Lantaren/Venster en De Kunsthal, en is sinds 1 juli 2008 hoofddirecteur van het Rijksmuseum Amsterdam. Hij was verantwoordelijk voor de heropening in 2013, bemoeit zich als directeur actief met het beleid en de inrichting van de stad en riep recent nog op tot een ‘Deltaplan Toeristisch Amsterdam’. Hij noemde de stad ‘vies, vuig en te vol’. Pijbes woont in Rotterdam.

Over Jaargetijdengasten
Jaargetijdengasten is een programma van SG Erasmus  van de Erasmus Universiteit. Elk seizoen gaat een prominente gast in gesprek met studenten aan de hand van door hem of haar meegenomen film- en televisiefragmenten. Eerder te gast waren onder anderen: Rutger Wolfson (voormalig IFFR-directeur), Maarten Frens (hersenprofessor), Jörgen Raymann (cabaretier), Inez Weski (advocaat) en Nout Wellink (voormalig president DNB) en Joris Luyendijk (journalist).